Op de Buitenhofdreef houdt niet elke weggebruiker zich aan de snelheidslimiet (Foto: Koos Bommelé)
Op de Buitenhofdreef houdt niet elke weggebruiker zich aan de snelheidslimiet (Foto: Koos Bommelé)

‘Buitenhofdreef is veranderd in een racebaan’

Algemeen

DELFT - Omwonenden van de Buitenhofdreef in de Delftse wijk Buitenhof zijn het zat. Dagelijks wordt deze weg naar hun zeggen gebruikt als ‘racebaan’. “Dit levert levensgevaarlijke situaties op.”

Door Cheyenne Toetenel

“De Buitenhofdreef is de afgelopen jaren veranderd in een racebaan voor de meest asociale en gestoorde bestuurders”, aldus Buitenhof-bewoner Van de Hoek. “Werkelijk alles wat gemotoriseerd is, van auto, motor tot scooter denkt dat deze weg is aangelegd om te kijken hoe hard ze kunnen. Van een grijze Mercedes met gele streep, die met 100+ kilometer per uur heen en weer rijdt, een motorrijder die elke werkdag tussen 7.15 uur en 7.30 uur lekker de uitlaat laat knallen tussen de flats voor extra geluid, tot een dragbike die in 2 seconden 150 kilometer per uur gaat en een herrie produceert waarbij oordopjes nodig zijn. Ze rijden hier vanaf tramhalte Diepenbrockstraat tot aan einde benzinepomp vol gas, daarna draaien ze en rijden ze weer hard terug.” Van de Hoek vreest vooral voor de veiligheid. “Dat je zelf tegen een paal of boom rijdt is je eigen schuld, maar dat je straks een onschuldige fietser, voetganger of automobilist erbij betrekt is schandalig. Dit mag niet en moet zo snel mogelijk worden aangepakt.”

Racebaan geopend
Henriëtte, die ook aan de Buitenhofdreef woont, ergert zich ook al enige tijd aan de praktijken. “Ik woon inmiddels 30 jaar aan de Buitenhofdreef maar zo erg als de overlast de laatste jaren is, is het nooit geweest. Vertel mij nu eens waarom deze auto’s en motoren zo’n rotlawaai moeten maken? En waarom wordt er steeds hetzelfde rondje gereden? Het gaat vooral om een witte Mercedes die de kleppen van zijn auto zo heeft afgesteld dat ze er bijna uitslaan, een zwarte Porsche, iedereen moet horen dat hij een Porsche heeft, diverse zwarte auto’s waarvan eentje met rode velgen, dan nog een aantal motorrijders waarvan eentje een helm draagt met ‘berenoren’. Verder zijn er meer voertuigen bij betrokken, vaak rijdt er een armada aan voertuigen rond.” Doordeweeks begint de overlast volgens Henriëtte tussen 15.00 uur en 17.00 uur. “Dan wordt de racebaan geopend.” 

Gesprekken
In 2018 én 2019 heeft Henriëtte samen met een voormalig bewoonster van de Buitenhofdreef een gesprek over de overlast gehad met de wijkagenten. “Resultaat hiervan was dat zij de personen aanhielden en in gesprek gingen”, vertelt zij. “Ook zouden zij deze overlast bij de afdeling verkeer neerleggen omdat wij een voorstel hadden neergelegd om een flitspaal te plaatsen of eens snelheidscontroles te houden. Hiervan hebben wij toen ook geen reactie of wat voor actie dan ook gezien. Nu zijn deze overlastgevende chauffeurs weer een beetje ouder geworden, in leeftijd dan, niet in hun gedrag. Ik denk wel eens dat zij een groot minderwaardigheidscomplex hebben en hun ‘status’ willen ontlenen aan hun autootje of motor. Welke idioot gaat als een gek gas geven voor een tramhalte en probeert een snelheidsrecord te halen om de Buitenhofdreef zo snel mogelijk af te rijden. Er zal maar net een kind oversteken dat aan de aandacht van een ouder is ontsnapt en dood wordt gereden. Of een bejaard persoon die zich niet snel genoeg uit de voeten kan maken. Wat dan, ach ja, twee jaar je rijbewijs kwijt en misschien een jaar in de gevangenis. Is een mensenleven zo weinig waard voor deze chauffeurs?!”

Delftse politiek
Van de Hoek focust zijn hulpvraag nu op de Delftse politiek. “Nu zullen er toch wel mensen in de gemeenteraad zijn die dit lezen. Hen smeek ik; doe iets voordat onschuldige burgers slachtoffer worden. Flitspalen en heuvels lijken me de enige oplossing.” Delftenaar André van der Burg heeft er weinig vertrouwen in. “Ik ben van mening dat politici die luisteren en aan de slag gaan met goede initiatieven schaars zijn, en zeker in Delft, nagenoeg onvindbaar.” Toch komt hij zelf met een mogelijke oplossing. “Maak aan het eind van de Buitenhofdreef een klein drempeltje. Met 200 kilometer per uur word je dan zeer waarschijnlijk vliegenier waar je de landingsbaan ‘Avalex’ haalt. Precies waar je thuis hoort.” Ook Van de Hoek zakt de moed inmiddels in de schoenen. “Ik heb al vaak naar de politiek gebeld en geklaagd, maar tot nu toe gebeurt er niks. De Delftse politiek lijkt niet geïnteresseerd in verkeersveiligheid.”

Aandacht wangedrag
Een woordvoerder van de gemeente Delft vertelt dat de signalen van omwonenden bij de gemeente bekend zijn. “We begrijpen hun zorgen. Met de huidige verkeersmaatregelen en inrichting van de weg komen ongelukken hier gelukkig weinig voor. Dat neemt helaas niet weg dat er mensen zijn die wangedrag in het verkeer vertonen, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Dergelijk wangedrag zien we helaas vaker in langere straten zoals de Buitenhofdreef. Dit heeft de aandacht van de gemeente en politie. Handhaving hierop wordt door de politie gedaan.” 

Verkeersveiligheid
De gemeente Delft werkt doorlopend aan het optimaliseren van de verkeersveiligheid in de stad, aldus de woordvoerder. “Daarbij hebben we extra aandacht voor voetgangers en fietsers. Bijvoorbeeld in de herinrichting van wegen en straten, met een andere ruimteverdeling voor verschillende soorten verkeer. In de toekomst zal ook de Buitenhofdreef volgens deze principes worden heringericht. Het is op dit moment nog niet bekend op welke termijn dit gaat gebeuren.”