Afbeelding

‘s Werelds meest efficiënte waterstofauto maakt eerste ritje door Delft

Algemeen

Een auto die lichter is dan de gemiddelde volwassen persoon? Op maandag 16 mei hebben de TU Delft-studenten van Eco-Runner Team Delft hun nieuwe auto onthuld. Na negen maanden ontwerpen en produceren staat de Eco-Runner XII er dan echt, een auto van 67 kilogram en een nóg hogere efficiëntie dan zijn voorgangers.

De studenten presenteerde de nieuwe auto in Move Amsterdam. Als onderdeel van de onthulling werden er beelden getoond van de duurzame waterstof auto rijdend door het historische centrum van Delft en de campus van de universiteit. De eerste rit van de Eco-Runner XII was zowel een primeur voor het studententeam als voor de stad.

Innovaties
De nieuwe auto zit vol met innovaties. Naast dat de aandrijving bestaat uit een verbeterde brandstofcel en in-wheel elektromotor, de elektronica in de auto 50% minder stroom verbruikt en de race strategie nu bijna 25 keer sneller kan worden berekend is er vooral veel bespaard op het gewicht van de auto. Door de gehele carrosserie van de auto lastdragend te maken, vergelijkbaar met het concept van een formule 1 auto, wist het team veel materiaal te besparen. Ook zijn vele aluminium onderdelen van o.a. de ophanging en het stuursysteem van de auto vervangen voor carbon fiber onderdelen; een nog lichter materiaal.

Race op TT Circuit Assen
Ondertussen is de testfase in volle gang en doen de studenten er alles aan om elk onderdeel van de auto verder te optimaliseren voor de wedstrijd. Eco-Runner Team Delft neemt met hun auto deel aan de Urban Concept Klasse van de Shell Eco-marathon, een wereldwijde energie efficiëntie competitie waarin de zuinige voertuigen een aantal vertrouwde kenmerken van hedendaagse auto’s moeten hebben. Na winst tijdens de Hydrogen Efficiency Challenge afgelopen jaar met een efficiëntie van 3369 km/kg waterstof reist het team dit jaar af naar het TT Circuit van Assen, bekend van de MotoGP. Van 1 tot en met 3 juni neemt Eco-Runner Team Delft het met hun nieuwe auto op tegen teams uit de regio Europa en Afrika.

Tevens hebben ze het doel om wederom een wereldrecord te vestigen. Vorig jaar wist het team met een beperkte hoeveelheid waterstof van 350 gram bijna 1200 kilometer af te leggen. Het huidige team heeft het doel om dit te overtreffen.