Leerkrachten denken out of the box bij de Laurentius Stichting. Soms ook letterlijk.
Leerkrachten denken out of the box bij de Laurentius Stichting. Soms ook letterlijk. Foto: Annelies van 't Hul

Schoolleider Peter Grootscholten: ‘Leerkrachten hoef je geen leiding te geven…’

Algemeen

Echte professionals weten heel goed hoe ze hun werk moeten doen. En leerkrachten zijn die professionals. Daarom moet je in vertrouwen de verantwoordelijkheid bij hen laten, zegt Peter Grootscholten, schoolleider Gabriëlschool (https://www.gabrielschool.nl/ Delft). Het is een rotsvaste overtuiging die je overigens bij alle 29 scholen van het scholenbestuur Laurentius Stichting aantreft. Zeker in deze crisisachtige tijd komen vindingrijke oplossingen niet van bovenaf, maar uit het schoollokaal. En dus out of the box.

Help, een leraar tekort
Laurentius-basisschool ‘De Piramide’ (https://www.bsdepiramide.nl/ Rijswijk) bijvoorbeeld zat begin dit schooljaar met de handen in het haar, ze kwam een leerkracht tekort voor groep 8. Wat doe je dan met 41 leerlingen? Twee parttime-leerkrachten wisten raad: dit gingen ze samen doen, ondersteund door een onderwijsassistent. Soms wordt de groep gesplitst, soms zitten alle 41 achtstegroepers bij elkaar. Een gouden greep, zo blijkt. Wat is hier het geheim? De klik tussen de twee juffen, ze kunnen lezen en schrijven met elkaar.

De Rosaschool (https://www.rosabasisschool.nl/ Den Haag), eveneens onderdeel van de Laurentius Stichting, kwam met eenzelfde idee en ook hier weer: een fijne chemie en ontspannen sfeer.

Vertrouwen geven
Dergelijke initiatieven die van ‘onderaf’ komen, zijn tekenend voor de Laurentius, zoals het Delftse scholenbestuur in de wandelgangen genoemd wordt. Een ‘high-trust organisatie’, zeg je dan in managementtaal: er wordt veel vertrouwen en verantwoordelijkheid gegeven. Op hun beurt geven Laurentiusleerkrachten ook vrijheid aan hun eigen leerlingen: met welke leervragen komen ze? Zo heeft de Mgr. Bekkersschool (https://www.mgrbekkersschool.nl/ Delft) het onderzoekend leren tot een van haar pijlers gemaakt. En de Titus Brandsmaschool (https://www.titusbrandsmadelft.nl/ Delft) maakt het leren letterlijk zichtbaar aan de muren. De leerlingen volgen hun eigen leerproces en weten welke stap ze willen maken en waar ze aan willen werken.

Community
Toch wordt er zeker ook klassikaal lesgegeven op de Laurentiusscholen. Niet zonder reden: de Laurentius is een community. Samen leren, samen dingen doen en samenwerken, vormen het fundament van wat schoolleider Angelique te Braak (Pius X, https://www.pius-x.nl/ Bergschenhoek) ‘goed Laurentius-onderwijs’ noemt. Alleen samen kun je het doen.

Dus je moet niet gek opkijken als leerlingen van Laurentius De Praktijkschool (https://www.depraktijkschool.nl/ Delft) de lunch voor de vergadering van de directeuren verzorgt, uitgeserveerd en al. Of dat de opvang op meer en meer Laurentiusscholen steeds breder wordt. Immers, een community ben je met z’n allen, ook na schooltijd.

Meer weten? Bezoek https://www.laurentiusstichting.nl/