Bewoners van de Reinier de Graafweg, waaronder bewonerscommissie-voorziter Ben Herman, voeren actie (Foto: Koos Bommelé)
Bewoners van de Reinier de Graafweg, waaronder bewonerscommissie-voorziter Ben Herman, voeren actie (Foto: Koos Bommelé) Foto: KOOS BOMMELE

Bewoners Reinier de Graafweg zijn overlast zat

Algemeen

DELFT - De herinrichting van de Reinier de Graafweg brengt veel positieve veranderingen met zich mee voor velen, maar omwonenden zelf zijn er niet over te spreken. Zij zijn de overlast beu en 'blokkeerden' afgelopen donderdag de weg om dit nog eens goed duidelijk te maken.

Door Cheyenne Toetenel

De Reinier de Graafweg is opnieuw ingericht. Deze gloednieuwe weg krijgt binnenkort een aansluiting op de A4, wat zorgt voor minder verkeer door Den Hoorn en een betere bereikbaarheid van het Reinier de Graaf ziekenhuis. Toch zien de bewoners alleen maar nadelen, wat donderdag door tientallen van hen werd geuit tijdens een protest. Ben Herman, voorzitter van de bewonerscommissie: "Met deze ontwikkeling ontlast je bewoners van de gemeente Midden-Delfland, maar je eigen inwoners laat je stikken!"

Verkeersdrukte
"Langs de Reinier de Graafweg zijn 326 sociale huurwoningen gesitueerd", vertelt Herman. "Wij bewoners worden zo langzamerhand gek van de overlast sinds de opening van de nieuwe weg." Al vijf jaar lang maken de bewoners zich zorgen over de ontwikkeling ervan. "Het is gekkenwerk dat ze zo’n weg tussen de huizen en het ziekenhuis hebben gepropt. Momenteel rijden er zo'n 6000 voertuigen per dag overheen, maar na de verbinding met de A4 zitten we op 21.000." Dat de bewoners daar niet op zitten te wachten, lieten zij vorig jaar nog weten door naar de Raad van State in Den Haag te stappen om verandering van de plannen af te dwingen. De Raad van State verklaarde het beroep ongegrond. Toch geven de bewoners zich niet zo snel gewonnen. Hoewel ze zich erbij moeten neerleggen dat de verbinding met de A4 er uiteindelijk toch gaat komen, blijven zij strijden om de situatie voor hen op bepaalde punten te verbeteren.

Isolatie
Ben Herman stelt dat de aansluiting op de A4 uit moet blijven, totdat de naastliggende woningen beter zijn geïsoleerd. "Daar is nog niet mee gestart, terwijl al ruime tijd geleden is toegezegd dat dit moet gebeuren om geluidsoverlast van de nieuwe weg tegen te gaan." Onbegrijpelijk, vindt hij. "Wij liggen nu al achter die ramen te rammelen in ons bed." Dat lijkt mede te maken te hebben met de losliggende putdeksels, die er sinds de herinrichting liggen. "Ruim dertig stuks liggen los, vlak onder de wielbasis van de auto’s. Bonk bonk bonk, dat is wat wij voortdurend horen van de voorbijklapperende voertuigen." De reden dat die geluiden de woningen binnenkomen, is volgens Herman duidelijk. "Onze woningen zijn bij de slaapkamers voorzien van enkel glas. Dat velen slapeloze nachten hebben door de situatie, lijkt de gemeente niet te deren." De gemeente Delft erkent de problemen met de losliggende putdeksels: "Het is inderdaad gebleken dat de putdeksels een hinderlijk geluid geven. Dinsdag zijn twee putdeksels vervangen om te kijken of dit het probleem zou verhelpen, wat zo blijkt te zijn. Deze week worden nog eens 25 putdeksels vervangen. De leverancier doet zijn best de laatste deksels zo snel mogelijk te leveren zodat we ook die kunnen vervangen." Een woordvoerder laat ook weten dat er een plan ligt voor het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen. "Verhuurder Woonbron wil tegelijkertijd ook andere werkzaamheden uitvoeren en wil de woningen een nieuwe uitstraling geven. Woonbron heeft hiervoor toestemming nodig van haar huurders. Dat is inmiddels gelukt, zodat na de zomervakantie kan worden gestart met de werkzaamheden aan de woningen zodra alle procedures zijn doorlopen." Daarnaast geeft de woordvoerder aan dat de verbinding met de A4 voorlopig nog niet wordt geopend. "Er moet ook nog een geluidscherm worden geplaatst bij het Stanislas College. Hiermee wordt in oktober gestart."

Knip
Boos zijn de bewoners ook, omdat op de Kristalweg een knip is gekomen voor het doorgaande verkeer. "Precies op de plek waar dure koophuizen staan, voert de gemeente bestemmingsverkeer in. Dat betekent dat wij al het verkeer over onze weg krijgen. Het is scheef dat bewoners van sociale huurhuizen wel last hebben van de ontwikkelingen en de koopwoningen niet. Dat geeft het gevoel dat je als tweederangs burger wordt gezien. Verdeel het eerlijk!"

Vrachtverkeer
Een ander punt dat veel van de bewoners op de kast jaagt, is dat de gemeente niet lijkt te luisteren naar het verzoek om vrachtverkeer zoveel mogelijk te weren. "Vorig jaar september hebben wij de wethouder gevraagd om alleen bestemmingsvrachtverkeer toe te laten. Daar werd vrij positief op gereageerd, maar wat schetst onze verbazing? Dit is niet meegenomen in het Mobiliteitsplan van de gemeente. En dat zonder de bewoners hierover in te lichten." Een woordvoerder van de gemeente zegt in een reactie dat het de bedoeling is dat de Reinier de Graafweg gaat functioneren als gebiedsontsluitingsweg. "Dit uitgangspunt is ook opgenomen in het nieuwe Mobiliteitsprogramma Delft 2040." Ook geeft hij aan dat de gemeente het verkeer goed zal blijven monitoren. "Om geluid te reduceren zijn grote delen van de weg aangelegd met geluidsarm asfalt, dat levert nu al minder lawaai op dan in de oude situatie. Mogelijk gaat Delft in de toekomst werken met milieuzones, waardoor oude vrachtwagens (diesel) geweerd worden. Dat levert ook geluidsreductie op."

Stoepen en fietspaden
Ook met betere isolatie, een 'eerlijke' verdeling en het terugdringen van vrachtverkeer worden niet álle problemen voor de bewoners opgelost. Volgens Ben Herman is door de herinrichting niet alleen geluidsoverlast, maar ook een gevaarlijk fietspad ontstaan. "Daar gaan de komende maanden veel ongelukken gebeuren, er zijn er zelfs al drie geweest." Automobilisten die uit de hofjes komen schijnen de verkeerssituatie niet goed te kunnen overzien. Daarnaast is volgens Herman ook de veiligheid van voetgangers in het geding. "Als ik een straatje zou tegelen thuis en het zó zou afleveren, zou mijn vrouw boos zijn!" Herman doelt daarmee op losliggende tegels en hoogteverschillen. Hij geeft aan dat zijn vrouw al drie keer is gevallen over de nieuwe stoeptegels. "Op sommige plekken kun je écht niet fatsoenlijk wandelen of oversteken." Een woordvoerder van de gemeente geeft aan dat momenteel wordt gewerkt aan het oplossen van de knelpunten. "Dit is nog werk in uitvoering."

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding