Ook voor de bewoners van het Achterom is het nog maar de vraag of zij in de toekomst langs de grachten kunnen parkeren (Foto: Koos Bommelé)
Ook voor de bewoners van het Achterom is het nog maar de vraag of zij in de toekomst langs de grachten kunnen parkeren (Foto: Koos Bommelé)

'Een binnenstad zonder auto's is mooi, maar Delft moet ook leefbaar blijven'

Algemeen

DELFT - De gemeente heeft een concept Mobiliteitsplan 2040 opgesteld, waarin staat welke kant we in Delft opgaan op het gebied van mobiliteit en verkeer. Eén van de onderdelen in het Mobiliteitsprogramma is de actualisering van het parkeerbeleid. Het college wil daarmee de parkeergarages optimaal benutten, meer duidelijkheid op straat creëren en parkeerproblemen voorkomen. Dit voorstel zorgde de afgelopen dagen voor onrust onder binnenstadbewoners.

Door Cheyenne Toetenel

De centrale vraag in het Mobiliteitsprogramma Delft 2040 is hoe de stad leefbaar en bereikbaar blijft, terwijl bekend is dat Delft zal groeien. Daarbij wordt ook gekeken naar het parkeren. De gemeente wil de binnenstad een kwaliteitsimpuls geven en de parkeergarages beter benutten. Onderdeel van het plan is het voorstel om een groter gebied van de binnenstad autoluwplus te maken, met name het zuidwestelijk deel. Het plan is om bewoners van het gebied voortaan te laten parkeren in de parkeergarages die de stad rijk is. Binnenstadbewoners zijn hier niet over te spreken, blijkt uit de vele brieven die de gemeente heeft ontvangen naar aanleiding van het voorstel voor een parkeertransitie.

Proces
"Het probleem begint bij de communicatie", aldus Floris le Conge Kleyn van Belangenvereniging Zuidpoort. "Belanghebbenden zijn niet betrokken bij het proces, terwijl de transitie een enorme impact op hen zal hebben. Deze aanpak staat haaks op alle beloftes die de gemeente heeft gedaan: voorinspraak, transparantie, participatie, burgerparticipatie. Het wordt nu zomaar op de mensen gegooid, terwijl in het proces totaal geen moeite wordt gedaan om draagvlak te creëren."

Financieel
Om ervoor te zorgen dat bewoners van het zuidwestelijk deel van de binnenstad hun auto’s kunnen blijven parkeren, krijgen zij het aanbod om tegen een verlaagd tarief - van 800 euro voor 300 euro per jaar - in de parkeergarage te parkeren. Dat lijkt een mooi aanbod, maar toch zijn bewoners er niet blij mee. "Nu kost een parkeervergunning op straat 170 euro, dus in werkelijkheid brengt de transitie een verhoging van 130 euro met zich mee. Zeker in het Zuidpoortgebied wonen mensen met een kleine portemonnee en heb je veel sociale woningbouw. Die mensen kunnen dat geld niet zomaar ophoesten." Ook verwacht Le Conge Kleyn tijdens de piek in de weekenden een tekort aan parkeerplekken voor bezoekers, wanneer bewoners de parkeergarages deels innemen. "Dat zal de Delftse binnenstad kapot maken, want als bezoekers hun auto niet kwijt kunnen rijden zij rechtstreeks door naar een andere stad. Dat gaat ten koste van onze lokale ondernemers. Dan kun je heel idealistisch zeggen dat mensen op de fiets moeten komen, maar dat gebeurt niet."

Vrijheid
Belangenvereniging Zuidpoort staat achter de ambitie de openbare ruimte een kwaliteitsimpuls te geven, laat Le Conge Kleyn weten. Echter, zou dat volgens hem nooit ten koste van het woongenot van de bewoners mogen gaan. "Veel ouderen die hier al tientallen jaren wonen en slecht ter been zijn, zien met deze veranderingen hun vrijheid en zelfstandigheid verdwijnen. Zij kunnen niet zomaar even een wandeling maken naar de Zuidpoortgarage of Prinsenhofgarage om de auto te pakken. Dat zal voor bepaalde personen leiden tot sociale eenzaamheid. Maar bijvoorbeeld ook alle omwonenden die na een lange werkdag hun werkbusjes kwijt moeten - die niet eens in de parkeergarage passen - komen door dit parkeerplan in de problemen. Moeten al deze mensen straks verhuizen uit de binnenstad, om hun vrijheid te behouden of hun werk uit te kunnen voeren?" Le Conge Kleyn ziet dan ook graag vertraging van de besluitvorming. "Het is uiteraard goed om mobiliteitsplannen uit te zetten, maar doe dit stap voor stap. Begin eens met al het vrachtverkeer dat nu door de smalle straten raast en weer alle diesels uit de stad. Dat het autoluwe gebied langzaam wordt uitgebreid zie ik niet als iets negatiefs, maar zorg ervoor dat dit geleidelijk gebeurt. Dan overval je belanghebbenden er niet mee en staan zij er meer voor open om mee te denken."

Parkeerdruk
Ook Hans van Bodegom van Belangenvereniging Binnenstad Noord geeft aan niet blij te zijn met de parkeertransitie. "Door het plan verslechtert de situatie juist ook in de noordoostelijke binnenstad. De parkeerdruk in dit gebied is nu reeds zeer hoog. Als gevolg van de parkeertransitie zal deze druk alleen maar toenemen. Door capaciteit in de Zuidpoortgarage en Prinsenhofgarage standaard te bestemmen voor bewoners zal de parkeerdruk in de Marktgarage en op de Paardenmarkt toenemen, zeker tijdens de piektijden in het weekend. Hierdoor zal ook de overlast toenemen. Volgens planning zal er pas in 2035 tot 2040 een parkeergarage voor de noordelijke binnenstad komen."

Voortgang
Een woordvoerder van de gemeente Delft laat weten dat reacties van belanghebbenden worden meegenomen in het mobiliteitsprogramma en in de parkeertransitie. "Het mobiliteitsprogramma is afgelopen week een eerste keer besproken in de raadscommissie en zal binnenkort ter inzage worden gelegd, waarbij de mening van de stad uitdrukkelijk gevraagd wordt. De raadscommissie zal de parkeertransitie op 30 juni bespreken. Op 9 juli zal de gemeenteraad zich uitspreken over de voorgelegde besluiten. Bij deze besprekingen kunnen de fracties de inspraakreacties meenemen. Over het voorstel en de mogelijke invulling van de kwaliteitsimpuls gaan we de komende maanden uitgebreid met alle belanghebbenden van gedachten wisselen."