Deze grafiek laat de bezoekcijfers aan Funda per dag zien, maandagen worden daarbij vergeleken met die uit reguliere weken voor de coronacrisis.
Deze grafiek laat de bezoekcijfers aan Funda per dag zien, maandagen worden daarbij vergeleken met die uit reguliere weken voor de coronacrisis.

Aantal bezoeken Funda en contact- en bezichtigingsaanvragen groot

wonen

DELFT – “Sinds het uitbreken van de coronacrisis houden we voortdurend een vinger aan de pols als het gaat om het bezoekersgedrag op Funda”, zegt Pascal de Roo van ZO makelaars.

“Week na week zagen we dat het aantal contact- en bezichtigingsaanvragen nog altijd op een stabiele woningmarkt duidde. Maar geldt dat eigenlijk voor alle prijssegmenten? Of worden woningen binnen het hogere segment wel degelijk geraakt door een gedaald vertrouwen in de markt?”

Drukte op Funda
De drukte op Funda, die in week 18 kon worden gesignaleerd, houdt aan. In week 21 vonden 18,1 miljoen bezoeken aan de website en ook via de app plaats. “Dat aantal ligt ruim boven het niveau van voor de uitbraak van de crisis, met een percentage van 127 procent”, gaat De Roo verder. “Het aantal bezoeken is ook 44 procent hoger dan dezelfde periode in 2019, toen werden er 12,6 miljoen bezoeken aan Funda gebracht.”

Contactaanvragen
Ook het aantal contactaanvragen blijft opmerkelijk hoog. Het waren er bijna 228.000 in week 21. “Dat is, ondanks een dip tijdens Hemelvaart, 117 procent ten opzichte van de eerste tien weken van het jaar”, zegt hij. “Bijna 38.000 van deze aanvragen waren voor een bezichtiging. Bezichtigingsaanvragen die via de telefoon of via een e-mail aan u gedaan zijn, tellen daarbij niet mee. We hebben het over 131 procent vergeleken met het aantal voor de crisis. In week 12, toen de eerste maatregelen net van kracht waren,
was dit nog 68 procent.”

Relatief populair
Het aantal leads dat via Funda gegenereerd wordt, is dus hoog. “Maar, en dan nu de hamvraag, geldt dat voor alle woningen? Of enkel voor objecten die binnen een lager prijssegment aangeboden worden? We zochten de verschillen tussen het lagere segment (lager dan 300.000 euro), het middensegment (300.000 tot 700.000 euro) en het hogere segment (hoger dan 700.000 euro) voor u uit.”

Geen verschuiving
In de eerste tien weken van 2020, vóór het uitbreken van de coronacrisis, vormde het aantal gegenereerde leads binnen het hogere segment tussen 3,7 en 4,1 procent van het totaal. Voor het middensegment was dat tussen 29,5 en 34,1 procent. Binnen het laagste prijssegment werden relatief de meeste leads gegenereerd: tussen 62 en 66,7 procent van het totale aantal leads.
Tijdens de eerste weken na de maatregelen, in week 12, 13 en 14 zakte het aandeel leads binnen het hogere segment tot rond de 3,4 procent. Consumenten leken zich over het algemeen dus iets meer te verschuiven richting woningen in een lagere prijsklasse. “Maar die dip voor het hogere segment was van korte duur: de weken daarop steeg het aandeel tot 5,0 procent in week 18 en is sindsdien niet meer onder de 4,7 procent beland. We zien op Funda dus geen signalen dat woningen in het hogere segment meer lijden onder de crisis. In tegendeel zelfs: ze zijn momenteel relatief juist populair.” Voor meer informatie ZO makelaars aan de Van Foreestweg 4, bereikbaar via (015) 212 99 88 of kijk op www.zo.nl

Deze grafiek laat het aantal gegenereerde leads binnen het hogere segment per week zien. Vanaf week 13 stijgt dit aantal tot ver boven het oude niveau.