Foto: Tiemen vd Reijken
Foto: Tiemen vd Reijken

Dubbel Delft 23/5

vaste rubrieken

DELFT - In de vaart der volkeren, of eigenlijk meer die van de trein, is er in Delft het nodige gebouwd, verbouwd, gesloopt, gegraven, weer gebouwd en gesloopt en ga zo maar door. Mooie tussentijdse momentopname van Tiemen uit de jaren zestig waarbij er een voetgangerstunnel wordt aangelegd onder de sporen door. Een verbinding vanaf het Stationsplein naar de twee perrons en de Coenderstraat. In de decennia voor dit graaf- en bouwwerk was er veel bedrijvigheid aan de zuidkant van het station en daardoor was er ook een klein goederenemplacement. Rechts op de oude foto zie je nog wat goederenwagons en een rangeerlocomotief. Op perron 2 staat een TEE-trein (Trans Europ Express) klaar. De TEE wilde een netwerk van snelle, grensoverschrijdende treinen creëren, dat het hoofd zou moeten bieden aan de opkomende concurrentie van de luchtvaart. Snelheidswinst zou bereikt moeten worden door afhandeling van grenscontroles en douaneformaliteiten in de trein, en door het gebruik van complete treinstellen, waardoor het wisselen van locomotieven aan grenzen niet nodig was. In een TEE kon je uitsluitend ‘eersteklas’ reizen. Een aantal treinen had zelfs speciale faciliteiten zoals een secretariaat, een kapper en een winkeltje. De TEE zorgde voor een hogere algemene standaard van de lange-afstandstreinen in Europa. Sinds 2017 wordt er in Europa weer gedacht aan opbouw van een nieuw Europees netwerk van snelle treinen als alternatief voor vliegverbindingen. Terug naar Delft. Het werd in de jaren na deze foto steeds drukker op het spoor en het resultaat is bekend: we zijn weer gaan graven, maar nu op een manier die hopelijk voor meerdere decennia soelaas biedt, de treintunnel. Het duurde even, maar dan heb je ook wat. Klaar is het nog niet want momenteel wordt er aan beide kanten gewerkt aan de uitbreiding van twee naar vier sporen, waar de tunnel al op voorbereid is. En bovengronds wordt er nog steeds nieuw gebouwd, vooral rondom het station. Moderne, met wellicht soms wat weinig respect voor de sfeer van de Prinsenstad. Een ding is zeker: het oude stationsgebouw heeft alle tekentafels, sloophamers en graafmachines overleefd en is, zeker met de fraaie tuin aan de achterkant, een oase in dit hernieuwde deel van de stad. (www.dubbeldelft.nl)

Afbeelding