Parkeervoorzieningen Leeuwenhoek en WeLoft niet meer toegankelijk (foto: Maurits Bongers).
Parkeervoorzieningen Leeuwenhoek en WeLoft niet meer toegankelijk (foto: Maurits Bongers).

Parkeerproblematiek Leeuwenhoek en WeLoft

Algemeen

DELFT - De gemeente heeft in de Nieuw Delft het beleid dat eigenaren hun eigen parkeervoorzieningen moeten maken op eigen terrein. Echter klinkt er sinds de oplevering van de Leeuwenhoek en WeLoft in januari, kritiek. De parkeerplaatsen zijn door de gemeente ontoegankelijk gemaakt door middel van hekken. "Waar moeten wij nu met onze auto's naartoe?", vraagt Maurits Bongers, voorzitter van de VVE Leeuwenhoek zich af.

Door Svjetlana Zivkovic

"POET, Parkeren Op Eigen Terrein is gunstig voor de gemeente, omdat zij dan geen bewoners parkeerplaatsen hoeft aan te leggen op straat of in nog duurdere parkeergarages", vertelt voorzitter Bongers. "De Collectieve Particuliere Opdrachtgeverschappen (CPO) Leeuwenhoek en WeLoft, hebben dat gedaan door tweeëntwintig parkeerplaatsen te maken achter hun gebouwen in parkeerliften, met twee parkeerplaatsen boven elkaar. Deze parkeerplaatsen, en die van de buren, worden ontsloten door een zogenaamde Mandelige achterstraat, die gemeenschappelijk eigendom is van alle eigenaren rondom deze achterstraat. Dus ook van de VVE’s Leeuwenhoek en Weloft."

Toegang ontzegd
"De gemeente en de aannemer van de gemeente die de fundering en de kelder laag van de PO’s aan de andere kant van de achterstraat bouwt hebben de Mandelige achterstraat afgesloten met een hek. Waardoor de parkeerplaatsen van Leeuwenhoek en WeLoft niet meer toegankelijk zijn", vertelt Bongers. "Waar moeten wij nu met onze auto’s naartoe? Naar een beperkt aantal parkeerplaatsen voor de deur aan de Nieuwe Gracht en de Prinsenhof garage, zegt de gemeente vervolgens. Maar het beperkte aantal parkeerplaatsen voor de deur gaat ook weer verdwijnen vanwege de bouw van “de Majesteit” en deze is alleen beschikbaar voor vergunninghouders en wordt geblokkeerd door vele busjes van aannemers. Wij kunnen geen vergunning krijgen, waardoor ook dit niet mogelijk is. De Prinsenhof garage ligt op één kilometer afstand, dat is te ver en zeker gezien een groot aantal bewoners bejaard en/of slecht ter been is. Wat dacht je van zorgverleners die snel in het ziekenhuis moeten zijn, zeker in deze tijd van Corona. Kortom er is geen reëel alternatief geboden door de Gemeente en wij kunnen nergens naartoe met onze auto’s, terwijl de Gemeente in de akte van de levering van de grond bindende afspraken met ons heeft gemaakt over de Mandelige achterstraat. Zij komen die afspraken dus niet na. De achterstraat zou onveilig zijn, omdat er nog gebouwd wordt. Maar dat is niet zo. De steigers van Ballast Nedam langs de Nieuwe Gracht zijn onveiliger dan onze achterstraat. En wij zijn graag bereid om daar met de gemeente en onze achterburen afspraken over te maken. De gemeente vindt dat hen niks te verwijten is en dat onze positie onfortuinlijk is. We hebben een brief naar de gemeenteraad gestuurd. Het bestuur van VVE Leeuwenhoek staat nog steeds open voor een overleg met de gemeente om tot een besluit te komen", aldus Maurits Bongers en zijn collega's Vanessa Richards van WeLoft en Henk Nijhuis.

Reactie gemeente
"Het gaat hier om woongebouwen die als Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) zijn ontwikkeld. Een groep particulieren is dan samen opdrachtgever voor de ontwikkeling van het gebouw waar ze vervolgens in gaan wonen. De verantwoordelijkheden die normaal gesproken bij de ontwikkelaar liggen, komen in dit geval bij de groep particulieren terecht. Deze groep heeft een bouwer geselecteerd en deze partij gevraagd namens hen de afstemming te zoeken met de gemeente en de andere bouwers inzake de bouw, bereikbaarheid en dergelijke. Hierin is nu helaas gebleken onvoldoende aandacht gevraagd en besteed aan het bereikbaar maken van de parkeervoorzieningen na de oplevering van de woningen en het voortduren van de bouwactiviteiten om hen heen. Door bouwactiviteiten direct naast en achter de betreffende panden is het op dit moment niet veilig (en fysiek ook niet mogelijk) om er met een auto te komen. Deze situatie zalnog een aantal maanden gaan duren. Dit is heel vervelend voor de bewoners die in deze periode geen gebruik kunnen maken van de eigen parkeerplaatsen.

De gemeente heeft een tijdelijke oplossing aangeboden. Voor de deur zijn allereerst tijdelijke parkeerplaatsen gerealiseerd op het trottoir. Er is een aantal tijdelijke vergunningen aangeboden om in de openbare ruimte te parkeren en voor de overige plekken wordt een plek aangeboden in de nabijgelegen Prinsenhofgarage. Alle kosten voor deze oplossing worden uit coulance door de gemeente Delft gedragen in het voorstel. De gemeente is in overleg met de bewoners/vve om tot een passende oplossing te komen."