Het Silverwing-team poseert met het full-scale éénpersoons vliegtuig
Het Silverwing-team poseert met het full-scale éénpersoons vliegtuig

Silverwing-team presenteert éénpersoons vliegtuig

Algemeen

DELFT - Silverwing, een studententeam van de TU Delft, presenteerde deze week haar eerste echte éénpersoons vliegtuig. Het is een zeer compact en volledig elektrisch vliegtuig, wat zelfstandig verticaal kan opstijgen en landen. De drone heeft haar eerste vlucht afgelopen maand gehad, en moet een passagier over een afstand van 60 kilometer kunnen vervoeren. Het apparaat is gebouwd voor de finale van de Boeing GoFly competitie in februari, waarvan het team de eerdere twee rondes al won. Als het team wint, staat hier een prijs van 1 miljoen dollar tegenover.

Het prototype is het resultaat van een ruim anderhalf jaar lange inspanning van het team en is gebaseerd op het ontwerp waarmee ze de twee eerdere rondes van de wedstrijd hebben gewonnen van 700 teams. Veel van deze teams zijn bedrijven met jarenlange ervaring op het gebied van vliegtuigbouw Het team behoort tot de top 5 in de wedstrijd, waarvan de finale op 29 februari zal zijn. De hoofdprijs: een miljoen dollar. "We zijn enorm trots dat we in deze korte tijd met een geweldig team een echt vliegtuig hebben kunnen bouwen", aldus James Murdza, de teammanager van Silverwing. "Het was fantastisch om te zien hoe het vliegtuig haar eerste hover-testvluchten maakte."

Eenpersoons elektrisch vliegtuig
Het vliegtuig wordt van stroom voorzien door batterijen met een hoge energiedichtheid en vliegt zonder besturing van de piloot. Hij stijgt verticaal op, en kantelt daarna voor een horizontale vlucht. Het voertuig landt vervolgens weer verticaal op zijn staart. De grote vleugel voorziet het vliegtuig van lift tijdens de horizontale vlucht terwijl de kleine voorste vleugel controle en stabiliteit biedt. Het ontwerp van de twee grote ingesloten propellers is erop gericht energiezuinige en geluidsarme voortstuwing te realiseren, terwijl ze genoeg kracht leveren voor een topsnelheid van meer dan 120 km/uur. Veiligheid staat voorop: bij alle aspecten is veiligheid meegenomen in het ontwerp. Het vliegtuig beschikt over een elektrisch back-up systeem en is in staat om in geval van nood een buiklanding te verrichten. "Door onze zelf-ontwikkelde software en controle systemen maken we het vliegen voor de passagier gemakkelijk en veilig", aldus Ralph Krook, hoofd controle systemen en simulatie van het team.

De finale
Op 29 februari zal de finale van de Boeing GoFly prize plaatsvinden, in Silicon Valley. Silverwing is nu één van de top 5 teams uit de 700 teams die zich ingeschreven hebben voor de wedstrijd. Het vliegtuig van team Silverwing wordt al eind december naar de VS vervoerd waar het team tot op het laatste moment tests zal blijven uitvoeren om het maximale uit het systeem te kunnen halen in de finale. "Go Hard or Go Home", aldus James.

Het verhaal achter Silverwing
In 2018 schreef een kleine groep studenten van de TU Delft zich in voor de eerste fase van de GoFly Prize, een door Boeing-gesponsorde wedstrijd waarin teams proberen het beste persoonlijke vliegtuig proberen te maken. Silverwing was een van de 10 winnaars van de eerste ronde en het enige winnende studententeam in Europa. In de hier opvolgende weken groeide team Silverwing snel van 8 naar 33 mensen. Begin dit jaar demonstreerde het team een kleiner prototype en waren er tientallen vluchten en tests, zoals windtunnel- en accutests. Met behulp van de opgedane kennis werd de laatste hand gelegd aan het ontwerp van het full-scale vliegtuig. Met dit ontwerp en het kleine prototype won Silverwing ook de tweede ronde van de wedstrijd, waarmee Silverwing in de top 5 van de competitie belandde.

Het deze week gepresenteerde vliegtuig is sinds maart in productie en heeft onlangs zijn eerste hover-vlucht gehad.

Afbeelding
Afbeelding