Afbeelding
Foto: Tiemen vd Reijken

Dubbel Delft dd 10-11-2019

vaste rubrieken

DELFT - Een typisch beeld van de jaren zestig: mannen op hun fiets, Zundapp, Berini van of naar hun werk en een vrouw met kind achterop. In die tweedeling is zo het een en ander veranderd: vrouwen gaan nu net zo naar hun werk als mannen, en mannen brengen ook de kinderen naar school. Zo ongeveer. Natuurlijk zijn de brommers vervangen door sportieve auto's en de fietsen door minstens net zo snelle elektrische fietsen en scooters. Tenzij je student bent, dan rijd je in Delft meestal op een OV-fiets, die zie je overal rijden. En staan. Fietsen schiet trouwens ook een stuk beter op, zeker gezien de bouwput die de stad momenteel zo hier en daar is. En ook op de locatie die hier gefotografeerd is: de Zuidwal met de afslag naar het Oosteinde. Meer dan vijftig jaar geleden - op 1 augustus 1961 om precies te zijn - was er ook al sprake van afzettingen, hopen zand, omleidingen en ander ongerief. Er was al een kleine doorgang richting het terrein van de gasfabriek. Wat jaren later zou het uiteindelijk een belangrijke verbindingsweg worden tussen de Westvest en de Sebastiaansbrug. Ook die laatste is ondertussen verdwenen en wacht op een nieuwe versie. Die wordt een meter hoger, een doorvaarhoogte van ruim vijf meter en een breedte van elf meter. Het is eigenlijk altijd een deel van Delft geweest waaraan gesleuteld wordt. De doortrekking van de Zuidwal dus, maar ook het slopen van de gasfabriek, het reinigen van de vervuilde grond, het slopen van veel oude woningen tussen de Molslaan en de Schie, de bouw van winkelcentrum de Veste, idem van het gelijknamige theater, de aanleg van tramlijn 19, de bouw van de fietsbrug, het slopen van de Rotterdammerpoortbrug, en nog zo het een en ander. Vijftig jaar en nog niet klaar. Ooit is de brug af, rijdt de tram naar de TU-wijk, en zijn alle wegen weer normaal begaanbaar. Om de hoek zijn ze dan nog druk bezig met de laatste werkzaamheden aan de spoorzone. Voordat daar het laatste stof is neergedaald moeten we wachten tot ergens tussen 2025 en 2035. Maar dan heb je ook wat: een stad met goed openbaar vervoer, nieuwe uitdagingen waar eerst het vermaledijde treinviaduct het uitzicht ontsierde, snelle verbinding met de TU-wijk, passantenhaven aan de Zuidwal en veel ruimte voor fietsers en wandelaars. Geduld...

Afbeelding