Bij het Nationaal Museum Soesterberg reed de VeloX 9 een proefrun (Foto: Bas de Meijer)
Bij het Nationaal Museum Soesterberg reed de VeloX 9 een proefrun (Foto: Bas de Meijer) Foto: Bas de Meijer

VeloX 9 met atleten op weg naar Amerika!

Algemeen

DELFT - Nog een week te gaan tot de race! Omdat de World Human Power Speed Challenge in de Verenigde Staten plaatsvindt, moet de VeloX 9 tijdig worden getransporteerd.

Dit neemt natuurlijk meer tijd in beslag dan bij een standaard pakketje, onder meer door de grote afmetingen maar ook vanwege de fragiele inhoud van de flightcase. Daarnaast moeten alle goederen door de douane gecontroleerd worden, wat betekent dat alle juiste documenten van tevoren aangeleverd moeten worden om vertragingen te voorkomen. Gelukkig betekent dit ook dat zorgvuldige documentatie beloond wordt met een soepeler transport van de VeloX 9!

Acclimatisatie
Niet alleen de unieke, aerodynamische ligfiets VeloX 9 vertrok richting Amerika: ook de twee bestuurders, atleten Rosa Bas en Jennifer Breet, pakten het vliegtuig, samen met de afdeling Human Power. Woensdagochtend 14 augustus vertrokken ze vanaf Schiphol naar de luchthaven in San Francisco, om vanuit daar door te reizen naar de acclimatisatielocatie in Chester. De uiteindelijke race/recordpoging, in de week van zondag 8 september tot zaterdag 14 september, vindt plaats bij de plaats Battle Mountain in de staat Nevada.

Roll-out
De roll-out in juli was een groot succes! Het Human Power Team was blij en dankbaar voor de grote en enthousiaste opkomst. "Nog nooit eerder hebben wij voor zoveel publiek gefietst", vertelt Britt Krabbenborg, teammanager van het Human Power Team. Gelukkig was het mooi weer waardoor er probleemloos gefietst kon worden bij het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Rosa en Jennifer hebben beide een aantal keer op- en neer gefietst op de relatief korte baan, waar ook het starten en vangen werd gedemonstreerd.

Communicatie
De communicatie tussen de coaches en de atleten is ontzettend belangrijk. Tijdens de race krijgen de atleten live feedback en instructies, bijvoorbeeld als ze een bepaald wattage vast moeten houden of meer vermogen moeten leveren. De coaches krijgen vanuit de volgauto live data binnen over de prestaties van de atleten en de VeloX, zodat ze op basis hiervan de strategie kunnen aanpassen of aanwijzingen kunnen geven aan Rosa en Jennifer. De VeloX 9 bevat vier verschillende soorten sensoren: de SRM-sensor, de sensehat, de 'speedsensor' en de compass-sensoren. De SRM-sensor meet het vermogen dat de atleten leveren (wattage) en de trapfrequentie (rpm), de belangrijkste data vanuit de atleet. De sensehat zit in de elektrobox en meet de omgeving in de VeloX 9 (temperatuur, luchtdruk, luchtvochtigheid). De speedsensor bevindt zich bij het achterwiel en meet het aantal omwentelingen van dit wiel. Hierdoor kan de snelheid en de afgelegde afstand bepaald worden. Op de voorvork en het stoeltje zitten rekstroken op basis van glasvezeltechnologie die de momentane krachten, krachten die vrij komen binnen dit kleine tijdsbestek, in deze onderdelen meten.

Record
De VeloX 9-ligfiets is door 16 studenten van de TU Delft en de VU Amsterdam gebouwd voor de World Human Powered Speed Challenge. De bedoeling? Zo hard mogelijk rijden op een fiets. De studenten willen proberen het record bij de vrouwen te verbreken: 121,8 kilometer per uur, op naam van de Française Barbara Buatois. De rest van het team vertrekt maandag 2 september naar Amerika.