Impressie van het Agathaplein tijdens Déjà Vu. (Foto: PR)
Impressie van het Agathaplein tijdens Déjà Vu. (Foto: PR)

Hé, heb ik dit niet eerder gezien? Niet dus

Algemeen

DELFT – Je kent dat wel: dat wat vreemde gevoel dat over je kan komen als je ergens komt waar je nog nooit geweest bent, en toch denkt: 'dit komt me bekend voor'. Déjà vu, noemen de Fransen dat. Letterlijk betekent dat: 'eerder gezien.'

Door Esdor van Elten

Déjà Vu is ook de titel van de openluchttentoonstelling die op 6 september om 16.00 uur wordt geopend door wethouder Bas Vollebregt en ruim een maand, tot 6 oktober, te zien zal zijn. Een toepasselijke naam, want de werken die te zien zijn hebben vaak op het eerste gezicht iets bekends, maar blijken bij nadere bestudering toch net even anders te zijn. Neem 'Meer Verminder', het werk van Peter Kemp. Bij de eerste oogopslag herken je hier iets van Vermeer; de setting, het raam, het licht, maar wie even verder kijkt ziet dat dit geen werk is van de Delftse Meester uit de Gouden Eeuw, maar een mooie vrouw met een uitbundig getatoeëerde rug.

Gouden Eeuw
"Klopt", zegt de Delftse kunstenaar René Jacobs. Samen met fotografe Monique Roodenburg staat hij aan de basis van de openluchtexpositie. "Wat Kemp laat zien is precies wat wij beogen met de expositie: moderne kunstenaars die zich laten inspireren door de Gouden Eeuw, maar daar hun eigen invulling aangeven. Kemp probeert in pose en lichtwerking Vermeer te benaderen, maar de vrouw zelf is zonder enige twijfel modern. Hillywood Art doet hetzelfde met haar werk 'La reve de la grenouille' (de droom van de kikker). Ze speelt met een bekend 17e-eeuws vrouwenportret, ook weer met een heel eigen inbreng. De meeste kunstenaars doen dat en zo ontstaat het effect waar de naam van de expositie van is afgeleid; je denkt 'dit heb ik eerder gezien', maar waar? En wat betekent deze impressie ervan?"

Inspiratie en verbeelding
De openluchttentoonstelling staat uiteraard in het kader van het thema Delft in de Gouden Eeuw. Twaalf moderne en gerenommeerde beeldende kunstenaars zullen in zeventien beelden hun visie laten zien op deze periode. Déjà Vu laat zien dat de Gouden Eeuw nog altijd een onuitputtelijke inspiratiebron is. Allereerst in de verbeelding zelf: de kunstenaars spelen allemaal met typische kunstaspecten die we kennen uit de tijd van Vermeer en Pieter de Hooch; verfijnde detaillering en de bijzondere lichtval bijvoorbeeld. Maar ook de thema's uit die tijd, zoals rijkdom en ijdelheid, schoonheid en verval, macht en onderworpenheid, zijn thema's die blijven inspireren en die ook anno 2019 vaak nog niets aan actualiteit hebben ingeboet. De expositie toont werk van Chinnoe & Vlemmix, Daniëlle van Zadelhoff, Elisabeth Schelvis, Elizabeth Koning, Hillywood Art, Hugo Kaagman, Jenny Boot, Monique Roodenburg, Peter Kemp, Rachel Nieborg, René Jacobs en Studio Fleur Goedendorp en Heek / Breukers.

Modern versus historisch
Ook in de inrichting van de tentoonstelling wordt gespeeld met het contrast tussen vroeger en nu. Op het Sint Agathaplein in Delft zullen een negental grote Trotters verrijzen. "Dat zijn moderne reclamezuilen waarin normaal gesproken politieke of commerciële uitingen staan, legt Jacobs uit. "Maar nu komen er dus foto's met een aantal kunstwerken in. In het decor van het historische Agathaplein ontstaat zo een ultiem contrast tussen het historische plein en de strakke en moderne Trotters. Omdat de Trotters bovendien van binnenuit verlicht worden, zullen naar verwachting de kleuren en details van de foto's nog beter uitkomen. Zo ontstaat een fascinerende en sprookjesachtige aanblik die prachtig past bij historisch Delft!"

De expositie op het Agathaplein is te zien van vrijdag 6 september tot en met zondag 6 oktober. De toegang is gratis. Meer informatie is te vinden op de Facebook eventpagina en Instagram.

Peter Kemp speelt met Vermeer. (Foto: PR)