De prachtige, in originele staat teruggebrachte, BMA Alpina C2 2.7
De prachtige, in originele staat teruggebrachte, BMA Alpina C2 2.7

Klassieker op Zondag: Samen scheuren

Algemeen

WATERINGEN - Een vader en zoon die in de eerste plaats vrienden zijn, dat zie je niet veel. Als ze dan ook nog samen een prachtbedrijf hebben en de liefde voor BMW's delen, dan heb je met een apart stel te maken.

Door Ron Kampers

Uniek zijn ze, Hans en Michael Schuller. Ze zijn gespecialiseerd in sierstucwerk en gipsen ornamenten en met hun tweemansbedrijfje hebben ze talloze monumentale panden, landgoederen en kastelen voorzien van een nieuwe laag historie en weer geschikt gemaakt voor de toekomst. Ze zijn perfectionistisch, innovatief en hebben allebei een scherp oog voor esthetiek. Met die eigenschappen is het niet heel verwonderlijk dat ze samen een puntgave BMW Alpina hebben, die ze graag willen laten zien. Een BMW die helemaal in oude luister is hersteld en als rijdersauto de moderne auto's met gemak aankan. Niet-kenners lopen er misschien aan voorbij, sommige snobs denken dat het een ordinair getunede ouwe 3-serie is, maar de liefhebber staat stokstijf, oog in oog met dit Beierse monster. De kans erop is minimaal, want voor zover bekend zijn er van deze C2 2.7 maar twee in Nederland, en die andere staat te vergaan, ergens in een schuur.

De snelste
Het Beierse bedrijf Alpina is verantwoordelijk voor de extreme prestaties van deze BMW, waarvan er maar enkele tientallen zijn gemaakt. Met de Alpina van de Schullers wordt wel echt gereden, vaak en soms lang. Hans: "We reden laatst een rally waarin een circuitproef in Venray was opgenomen." Hij wijst op zijn zoon: "Nou kan deze jongen ongelofelijk goed sturen, zeker als het regent. Maar er reed nogal wat mee: Ferrari's en Porsches, met ervaren coureurs. Michael was de snelste van allemaal. Die man bij de tijdwaarneming ging helemaal uit zijn stekker!" zegt Hans, gloeiend van trots.


Geboren coureur
Dat is nooit anders geweest. Michael is met een stuur in zijn handen geboren. Hij had een veelbelovende carrière als karter bij een fabrieksteam, met Hans als grootste fan en begeleider.
Hans: "Hij reed ooit een race in Istanboel en won die met een kart die getuned was door Jos Verstappen. Bij terugkomst op Schiphol stond Jos ons op te wachten, samen met zijn kleine zoontje Max, die naar Michael opkeek!" Een ernstige armbreuk luidde het einde in van Michaels carrière. Hij keerde wel terug, maar knapte uiteindelijk af op de unfaire organisatie van de races, waarin de kansen niet voor iedereen dezelfde waren. "Ja, en toen verveelden we ons en zijn we met die klassiekers begonnen!" lacht Hans.

Heel vrolijk
Michael: "Het begon met een Alpina B6 2.8, die ik op internet tegenkwam, een zeldzame auto. Hij bleek van een doorgesnoven DJ te zijn en die wilde er van af voor 300 euro, ondanks dat er al voor veel geld aan verspijkerd was. Die bouwen we nu in een meerjarenplan helemaal opnieuw op. Omdat we daarmee bezig waren, kwam deze op ons pad. Die konden we niet laten staan. Het is ook een prima investering.'"
Hans: "We hebben hem vorig jaar laten taxeren en daar werden we heel vrolijk van!" Michael: "Maar we hebben er vooral plezier mee, want we rijden er veel mee, toerritjes, rally's.
Hans: De vrouwen zijn enthousiast en hebben ons altijd vrij gelaten. We rijden met z'n tweetjes, altijd samen. Dat is wel bijzonder ja, dat ga ik me steeds meer realiseren."

De BMW B6 die de heren Hans en Michael nu onder handen aan het nemen zijn
Hans en Michael Schuller, verzot op BMW's