Afbeelding
Foto: Tiemen vd Reijken

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Het zal zo'n 46 jaar geleden zijn dat Tiemen van der Reijken waarschijnlijk werd gebeld door de redactie van de Delftsche Courant: "Tiemen, we hebben nog ruimte op pagina drie, kan jij 's kijken hoe ver ze met die nieuwe brug zijn, die Sebastiaansbrug? Wellicht levert 't een mooie plaat op; we willen 'm wel graag eind van de middag hebben…". Tiemen zegde de foto toe hoewel hij wist dat er niet zo veel eer aan de brug te behalen viel: veel bouwrommel aan weerskanten van de brug, de brug zelf omhoog voor de scheepvaart, en - natuurlijk - geen verkeer in welke vorm dan ook. De geplande opening, begin juni, dat zou nog wel een aardige foto kunnen opleveren, maar dit, nee. Tiemen wist dat onderaan de brug, richting TH-wijk, op de hoek met de Mijnbouwstraat, er een aantal panden werden gesloopt in verband met de brug. Het resultaat is de linker foto van deze week. Boven het dak van het slooppand is nog net de gashouder van het gasbedrijf te zien, evenals de schoorsteen van de verbrandingsoven van datzelfde gasbedrijf. Net als nu is oversteken op deze normaliter drukke verbindingsroute geen punt voor voetgangers. Qua kleding zou de man met de zonnebril er anno nu nog mee door kunnen, maar de schooltas met dubbele sluiting en riempje is toch wel erg jaren zestig. De Sebastiaansbrug dankt de naam aan Sint Sebastiaan, die ook de naamgever was van de Sint Sebastiaanstoren, een van de waltorens die vestingstad Delft ooit had. De Delftsche Courant deed eind 1961 een oproep voor een goede naam. Ene heer Visser kwam met de naam 'Sebastiaanstorenbrug' (4 keer letterwaarde). De gemeente vond die naam te lang, haalde 'toren' er uit en voegde 'Sint' toe. Op 7 juni 1963 werd de nieuwe brug in gebruik genomen, zonder enige vorm van officiële openingshandeling of ander feestgedruis. En nu staat de brug weer omhoog. Dit keer is het einde oefening; de brug is in slechte staat, vertoont scheuren en ander ongemak. De nieuwe brug moet, net als toen, een snelle verbinding vormen met de TU Delft Campus. Niet alleen voor de honderden fietsers, auto's en wandelaars die er elke dag gebruik van maken, maar ook voor tramlijn 19. Naar verwachting is de brug volgend jaar klaar; wellicht nu wel met tromgeroffel en knallende kurken… (www.dubbeldelft.nl)

Afbeelding