Afbeelding
Foto: Willem de Bie

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Op zaterdag 23 april 1960 vloog er een vliegtuigje boven de net nieuw aangelegde brug tussen de Westvest en het gebied rondom het station, nog net rechts onderin te zien. Links langs het water ligt nog een werkschip en het nodige hout in het water; zeer toepasselijk voor een straat die luistert naar de naam Houttuinen. Dat was ooit een grote opslagplaats en markt voor hout, bestemd voor de bouw. Overigens lag die houtmarkt wat meer naar rechts. Opvallend is het ontbreken van het stationsplein. Wel is de verdieping te zien die nodig was om het niveau van de brug terug te brengen naar drempelhoogte van de huizen links van het station. Van alle gebouwen die op de oude foto te zien zijn zijn er nog maar weinig terug te vinden. Zo zijn alle huizen en bedrijven links onder in de foto met de herinrichting van de Spoorzone volledig verdwenen. Linksboven is nog de poort en de gebouwen van de Delftse brandweer te zien met daar achter het Barbaraklooster. Rechts daarvan een van de weinige panden die er nog staan: het voormalige gymnasium. Daarnaast de gebouwen waar ooit in de 'Rijkswerkplaats' affuiten werden geproduceerd. Samen met een kanon vormt de affuit een 'vuurmond'. Voor de fabricage van affuiten was eikenhout nodig dat na droging zo'n zeven maanden in stromend water moest liggen, waarna het in de Houttuinen te drogen werd gelegd. Werkgelegenheid leverde het in ieder geval op: '1 meesterknecht, 2 knechten voor het bureel, 7 sjouwerlieden, 17 schoonmakers, 1 baas-affuitmaker, 1 wielenmaker + knecht, 1 smid met 3 knechten, 2 houtzagers en 1 houtbewerker. En nog 12 'wakers' die in de winter de wacht hielden. Loon: zestien stuivers per nacht. In de negentiende eeuw was de top voor het complex: affuiten, mortierstoelen, munitiewagens, het werd allemaal in Delft - 'de Wapenkamer van Holland' - gemaakt. Op de luchtfoto wordt het complex bevolkt door de firma Perfra die veel met ijzer en blik deed. Naderhand was het een bedrijfsverzamelgebouw met fotografen, kunstenaars, ijzerbewerking en krokodillen bij Serpo. De oude tram, bovenin de oude luchtfoto, heeft plaatsgemaakt voor een snellere en minder rammelende variant. Samen met bussen vormen zij het nieuwe decor voor zowel het oude als het nieuwe station. (www.dubbeldelft.nl)

Afbeelding