Verkeersschool Niels gaat met goed materiaal de weg op. (Foto: EvE)
Verkeersschool Niels gaat met goed materiaal de weg op. (Foto: EvE) Foto: Esdor van Elten

Verkeersschool Niels: specialisme is een vak

kijk op de wijk

Voor vakwerk ga je naar de specialist. Dat geldt voor de dokter, voor de klussenman, en óók voor je rijschoolhouder. Je wilt het tenslotte wèl goed leren! De instructeurs van Verkeersschool Niels zijn professionals: "Wij zijn gespecialiseerd in autorijles."

Leo, Henk en Xandra zijn de instructeurs van Verkeersschool Niels. En Niels zelf dan? "Die bestaat niet", lacht Leo. Het is een bijnaam voor mij. Hilgerson doet mensen denken aan Niels Holgersson. Op een gegeven moment kende iedereen me als Niels." Leo maakte van de nood een deugd en koos de naam én het logo met de gans als symbool voor de rijschool waar hij in 1993 mee startte. Al snel kwamen Henk en Xandra erbij en dat betekent dat Verkeersschool Niels nu al vele jaren kan bouwen op deze mensen met veel ervaring èn liefde voor het vak. "We horen van cursisten altijd dat er zo'n fijne sfeer is in de auto", vertelt Henk. "En dat is goed. Want hoewel rijles natuurlijk een serieuze zaak is, stoppen we er ook graag een beetje humor in. We willen graag overdragen dat autorijden ook gewoon leuk is." Dat is niet het enige waarin Verkeersschool Niels zich onderscheidt: "Wij leveren maatwerk", benadrukt Leo. "Iedere cursist is anders en de kunst is om te ontdekken: hoe leer jij het makkelijkst?" "Dat staat of valt met communicatie", vult Henk aan. "En met persoonlijke interesse in de leerling. Een kwartiertje praten is soms effectiever dan iemand een half uur de snelweg op sturen."

Goed gereedschap
Professionals en specialisten herken je aan hun gereedschap. Voor Verkeersschool Niels is dat niet anders: Leo en Henk rijden in een Hyundai I30, ooit lesauto van het jaar. Terecht, vinden de instructeurs: Deze voldoet aan alle eisen rond veiligheid, goed zicht, gemak en bediening. Het is belangrijk om met de nieuwste technieken kennis te maken in de les", vindt Leo. "Met techniek als navigatie en achteruitrijcamera's moet je leren omgaan, anders leidt het alleen maar af." 
Bijblijven is dus het devies, en dat geldt ook voor de instructeurs zelf: "Wij moeten zelf ook iedere vijf jaar opnieuw examen doen. Daarnaast doen wij zelf ook steeds nieuwe cursussen, om bijvoorbeeld beter te kunnen omgaan met mensen met faalangst of autisme. We willen zo goed mogelijk aansluiten bij de vraag van de cursist. Want uiteindelijk leiden wij mensen niet op voor een roze kaartje, maar we willen dat ze als veilige chauffeur de weg op kunnen!"