Het Silverwing-team met blij gemoed na de geslaagde demonstratie van het halfschaalmodel met dummy (Foto: Koos Bommelé)
Het Silverwing-team met blij gemoed na de geslaagde demonstratie van het halfschaalmodel met dummy (Foto: Koos Bommelé) Foto: KOOS BOMMELE

Silverwing-team wil stunten met eenpersoonsvliegtuig

Algemeen

Studenten TU-Delft in de race voor hoofdprijs van 1 miljoen dollar

DELFT - Woensdag 30 januari vond een demonstratie plaats van een prototype persoonlijk vliegtuig bij de TEC Factory aan de Schieweg.

Door Ruud Stift

Silverwing, een studententeam van de TU Delft, testte hun zelf ontworpen software voor autonoom vliegen in hun testhal in Delft. De software is geschreven voor de Boeing GoFly competitie. Tijdens de demonstratie voerde het half-schaalmodel van het elektrische eenpersoons vliegtuig succesvol manoeuvres zoals landen, opstijgen en autonoom vliegen uit.

Inspanning
Het schaalmodel is het resultaat van ruim een jaar lange inspanning van het team, gebaseerd op het ontwerp waarmee ze eerder dat jaar fase 1 van de competitie hebben gewonnen. Deze testversie is de voorganger van het vliegtuig dat het team in de komende maanden zal fabriceren om de GoFly hoofdprijs van 1 miljoen dollar in de wacht te slepen. "Vaak en zo vroeg mogelijk testen is de sleutel tot succes in deze competitie", aldus James Murdza, teammanager van Silverwing.

Ontwerpfase
In juni 2018 won een kleine groep studenten van de TU Delft de eerste fase, de ontwerpfase, van de Boeing GoFly prijs. Een wedstrijd met als doel de grenzen van persoonlijke luchtvaart te verleggen. Van de 200 ontwerpen wereldwijd werd Silverwing één van de tien winnaars, alsmede het enige winnende Europese studententeam. Het hiermee gewonnen bedrag, 20.000 dollar, was een welkome aanvulling om het project te mede helpen financieren. Het team groeide snel uit tot een multidisciplinaire groep van 34 studenten met acht verschillende nationaliteiten. Ruben Forkink: "Het vliegtuig wat ontworpen diende te worden moest voldoen aan drie criteria: het moest persoonlijk, stil en snel zijn. Met een extra hoge score voor duurzaamheid en geluidloosheid; wij wilden gaan voor autonome besturing. Dus voor ons ontwerp heb je geen vliegbrevet nodig. Ons eindproduct, een soort vliegende motorfiets, moet een persoon van maximaal 90 kilogram kunnen dragen. Het schaalmodel met dummy weegt slechts 7 kilogram. In Amerika tijdens de beslissende 'fly-off' zal de volwaardige versie ongeveer 250 kilo wegen, inclusief bestuurder."

Autonoom
In lijn met een sterke passie voor innovatie, is het ontwerp volledig elektrisch en in staat om autonoom te vliegen. Het vliegtuig wordt van stroom voorzien door batterijen met een hoge energiedichtheid en vereist geen verdere handelingen van de piloot om de vlucht te voltooien. De grote vleugel voorziet het vliegtuig efficiënt van lift tijdens de horizontale vlucht terwijl de kleine voorste vleugel controle en stabiliteit biedt. Twee, grote getunnelde propellers optimaliseren efficiëntie en minimaliseren het geluid, terwijl ze tijdens de horizontale vlucht een topsnelheid van meer dan 100 km/uur realiseren en daarnaast genoeg stuwkracht leveren voor een gecontroleerde verticale start en landing. Boven alles is de veiligheid gegarandeerd tijdens de vlucht. Het vliegtuig beschikt over een laagvermogen back-up systeem en is in staat om in geval van nood een buiklanding te verrichten. "Wij automatiseren de vluchtprocedures en manoeuvres wanneer mogelijk om ons voertuig betrouwbaarder te maken", aldus Ralph Krook, hoofd controle systemen en simulatie van Silverwing.

Wedstrijd
De GoFly-competitie bestaat uit drie fases: een ontwerpfase, een testfase en een laatste 'fly-off' in oktober 2019. Iedereen, overal ter wereld, is vrij om zich aan te melden om een vliegmachine te ontwerpen en te produceren. In de bepalende 'fly-off' moeten de vliegtuigen verticaal opstijgen, een parcours van elf kilometer afleggen en daarna weer verticaal landen. Daarenboven worden punten toegekend voor lage geluidsuitstoot, beperkte afmeting en snelheid. Deze week buigt de Boeing-jury zich over het voortgangsrapport. Eind maart worden de winnaars, de plaatsen 1 t/m 4 verdienen 50.000 dollar, van fase 2 bekend gemaakt. En dan?
"Op weg naar de laatste fase, Amerika. Daar willen we met z'n allen naar toe. Zal ook nodig zijn, want er komt heel wat bij kijken", aldus teamleider Ruben.