Afbeelding
Foto: KOOS BOMMELE

Binnenstad overwoekerd door oranje deelfietsen

Algemeen

Hoe pakt de gemeente Delft de verkeerd geparkeerde fietsen aan?

DELFT - Na de autoparkeerproblematiek is nu het ruim baan voor de fiets. De foutief geparkeerde fiets welteverstaan. De vele opvallend oranjekleurige deelfietsen van het Chinese bedrijf Mobike die de binnenstad van Delft ontsieren. Wat zijn de stappen die de gemeente hierin onderneemt en wat vindt de politiek?

Door Ruud Stift

Overal staan ze plompverloren gewoon maar 'ergens' geparkeerd, de oranje Mobikes. Het is menig Delftenaar een doorn in het oog en het doet afbreuk aan het stadsgezicht. Een reactie van de Delftse Gesina de Klerk: "Toen deze fietsen in de zomer in de binnenstad opdoken, verbaasde ik mij hierover. Want, zeg nou zelf, het is toch geen gezicht: al die knaloranje fietsen die her en der op de grachten geparkeerd staan? Dat is toch zonde? Onze binnenstad is klein en authentiek. Nu zie je door de fietsen bijna de historie niet meer!

Campusfietsen
In Amsterdam zijn ze er op terug gekomen, ze zorgden voor overlast. In de openbare ruimte namen de deelfietsen teveel ruimte in, want ze werden regelmatig hinderlijk geparkeerd. In Utrecht wil men alleen 'station-based' fietsen. Zo zijn daar de campusfietsen, die alleen gehuurd worden op bepaalde punten gelegen op eigen terrein. Daar wordt het exploiteren van deelfietsen in de openbare ruimte gezien als het aanbieden van een commerciële dienst, waar een vergunning voor nodig is. Ik ben benieuwd hoe dat in Delft zit. Het is de dood in de pot voor de binnenstad. Ik geniet altijd als ik in Delft over de grachten fiets. Deze fietsen doen daar afbreuk aan, ze zijn mij een doorn in het oog. Het lijkt me dat ik in deze niet de enige ben die zich hierover verbaast. Ikzelf gebruik wel eens een OV-fiets in een andere stad. Die gaan weer terug naar de stalling en staan niet ongebruikt lukraak op straat voor de grijp."

Ook de politiek wil strengere handhaving, zo blijkt uit de reacties.

Christine Bel, fractievoorzitter D66:
"D66 juicht het delen van fietsen toe. Wel vinden we het belangrijk dat de fietsen netjes gestald worden en geen overlast in de openbare ruimte opleveren. Hier moeten goede afspraken over worden gemaakt met de aanbieder."

Marnix Weiler (STIP):
"Nieuwe innovatieve vormen van mobiliteit moeten gestimuleerd worden, dit kan autogebruik doen verminderen. Door de fel oranje kleur valt een verkeerd gestalde Mobike meer op dan een normale, foutief gestalde fiets. Het is belangrijk dat de gemeente scherp toezicht houdt en in gesprek blijft met Mobike om deze kinderziektes te verhelpen. Goede samenwerking is essentieel!"

Het 'scheve' fietsparkeren is ook Bart Smals, fractievoorzitter VVD, een doorn in het liberale oog:
"Niet alleen Mobikes, ook de swapfietsen en gewone fietsen zie je overal terug. Wij vinden dat, zeker als we meer fietsverkeer binnen de stad willen, er steviger gehandhaafd mag worden op verkeerd geplaatste fietsen. Te vaak worden stoepen versperd door grote hoeveelheden fietsen waardoor bijvoorbeeld scootmobiels er niet meer langs kunnen. De gebruikers van die fietsen moeten daar op aangesproken worden."

Willy Tiekstra, fractievoorzitter van de PvdA, is voorstander van het stimuleren van fietsen. Maar, deelfietsen alleen daar stallen waar dat is toegestaan. En tijdig ophalen wanneer ze verkeerd gestald staan. Om overlast te voorkomen, vereist dat voldoende fietsparkeerplekken en een efficiënte organisatie. De Gemeente moet op dat laatste scherp toezien."

Sylvia Grobben (Onafhankelijk Delft) eist toezicht en regulering:
"Wij zijn voorstander van deelfietsen zoals Mobike omdat het efficiënt fietsgebruik bevordert. Er dient snel regulering te komen, ondertoezichtstelling van de gemeente. De kosten zijn voor de deelfietsbedrijven en zullen doorberekend moeten worden."

Reactie CDA: "Het delen van fietsen is een goede ontwikkeling. Het stoort ons dat veel gebruikers van Mobikes deze zomaar ergens achterlaten. Dit speelt ook in andere gemeenten. Het is een gevolg van hun verdienmodel. Mobike moet hier scherp op zijn, sneller fietsen weghalen die verkeerd staan en gebruikers actiever aanspreken. Als deze problemen zich blijven voordoen, moet de gemeente strikter handhaven."

Lieke van Rossum (SP): "Die dingen kun je niet missen! Ze staan of liggen overal. Zo'n fiets kan een uitkomst zijn, maar het moet geen zooitje worden op straat. Strengere regels voor het tijdig weghalen van fietsen opleggen aan Mobike. Niet hier zelf extra kosten in maken, want dan betaalt de Delftenaar voor de winst van dit bedrijf."

Frank van Vliet, GroenLinks: "Mobikes? Het bedrijf zegt zelf: parkeer netjes en meld eventuele overlast. Wij lossen het op! Ik ga ervan uit dat de gemeente ervoor zorgt dat ze zich hieraan houden."

Bram Stoop, Stadsbelangen Delft: "Die dingen worden inderdaad tot veel ergernis overal neergegooid in de stad. Wij houden de gemeente verantwoordelijk om Mobikes daar op aan te spreken. Mobike kan nagaan wie het laatst gebruik heeft gemaakt van een bepaalde fiets, dus daar kan op geacteerd worden. Desnoods royeren uit het bestand. Goed beleid nu is beter, want hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt. Mobike kan de verwijderkosten eventueel doorberekenen aan de laatste gebruiker van de fiets."

Reactie ChristenUnie: "Iedereen herkent de fietsen in het stadsbeeld, ze voorzien in een behoefte. Onbezorgd transport! Dat is te zien aan hoe ze worden achtergelaten, het lijkt wel strooigoed. Dat ervaren veel inwoners als een probleem. De gemeente moet Mobike verantwoordelijk houden voor het klantengedrag. We verwachten aan het einde van de proef een degelijke evaluatie van de wethouder, opdat de gemeenteraad een goede afweging kan maken of Mobike en mogelijk andere deelfietsaanbieders thuishoren in onze stad."

Gemeente Delft: "Na de opstartfase is Mobike sterk gegroeid: 10.000 geregistreerde gebruikers op een totaal van 830 Mobikes. Per Mobike staan 12,6 gebruikers geregistreerd. De deelfiets wordt gemiddeld twee keer per dag gebruikt. Deelfietsen dragen bij aan de gemeentelijke doelstellingen (duurzame mobiliteit) en kan een oplossing bieden voor het tekort aan stallingscapaciteit. Het is te vroeg om conclusies te trekken over een afname van het totale aantal fietsen in Delft.

Wethouder Huijsmans (D66): "Er is regelmatig (ambtelijk) overleg met Mobike om de knelpunten snel op te lossen. De deelfietsen worden goed gebruikt, maar verbeteringen zijn wenselijk. Hinderlijk geparkeerde fietsen zorgen voor overlast. Er zijn afspraken gemaakt om dit te voorkomen. Mobike gaat strenger toezien op correct gebruik en stalling. Wij zien onvoldoende aanleiding om over te gaan tot het reguleren van deelfietsen. De pilot wordt verlengd tot de afloop van het academische jaar 2018/2019."