Afbeelding
Foto: Koos Bommelé

Parkeerproblematiek Delft, deel II

Algemeen

DELFT - Verleden week berichtten wij u over de parkeerproblematiek in Delft. De reacties van de SP, D66, Stadsbelangen Delft alsmede de reactie van de wethouder inzake mobiliteit, Martina Huijsmans (D66) had u nog tegoed.

Lieke van Rossum, fractievoorzitter SP: "De SP vindt dat alle delen - ook de buitenste wijken - van de stad goed bereikbaar moeten zijn voor iedereen. Dat betekent dat vervoer betaalbaar moet zijn en in de buurt voor mensen die slecht ter been zijn. Het is zeker interessant om te kijken of er meer gebruik kan worden gemaakt van de parkeergarages ten opzichte van buiten parkeren in de binnenstad, maar we moeten wel voorkomen dat je een duurdere plek dichterbij huis kan 'kopen'."

Christine Bel, fractievoorzitter D66: "De ruimte om te parkeren in de Binnenstad is beperkt en ook het autoverkeer door de binnenstad willen we beperken. Bezoekers van de binnenstad parkeren daarom in de parkeergarages, zodat de parkeerplekken op straat beschikbaar zijn voor bewoners en hun bezoekers. Wel is D66 er voorstander van om te kijken hoe we de garages zo efficiënt mogelijk kunnen benutten, bijvoorbeeld door bewoners buiten de piekmomenten in de garage te laten parkeren. Betaalbaar autobezit ontwikkelt zich: er is een tendens naar minder autobezit in de toekomst. D66 wil anticiperen op deze ontwikkeling, maar vooralsnog moet de eerste parkeervergunning (of dat nu op straat is of in de garage) voor bewoners wel betaalbaar blijven. De totale inkomsten van parkeren op straat en in de garages moeten in principe kostendekkend zijn."

Stadsbelangen Delft: "Voordat de Spoorzone er was stonden ongeveer 600 auto's van bewoners Westerkwartier, Olofsbuurt (Schil C), binnenstad en bezoekers geparkeerd onder het voormalige spoorviaduct. De gemeente had bij de ontwikkeling van de Spoorzone kunnen kiezen voor het op straat parkeren. De oplossing werd gezocht in de bouw van een peperdure ondergrondse parkeergarage, geen wens van ons. Bij de Prinsenhofgarage gaat het om een (netto)investering van 25 miljoen met een jaarlijkse afschrijving van ongeveer 900,00 euro per parkeerplek. Parking Delft vraagt nu aan bewoners van Schil C 650,00 euro per jaar. Bewoners van de binnenstad betalen 800,00 euro. Schil C-bewoners hebben via hun belangenvereniging aangegeven dat een abonnement van 650,00 euro echt teveel is. Men is bereid om maximaal 300,00 euro te betalen. Hierbij speelt het voordeel van dubbelgebruik. Gedurende de dag zijn namelijk veel bewoners naar het werk, staat deze parkeerplek leeg en kan het gebruikt worden door bezoekers van onze stad. Inderdaad, een abonnement van 300,00 euro minder is dan de huidige kostprijs, maar nog altijd meer dan een opbrengst van 0,00 euro per parkeerplek nu. Er zijn 640 plaatsen in de Prinsenhofgarage waarvan er elke dag ongeveer 480 leeg staan, een bezettingsgraad van 19%. Een jaarlijkse opbrengst van 144.000 euro (480 x 300,00 euro) maakt het verlies op de garage een stuk minder groot. Bovendien minder auto's op straat want, dat is toch wat wij graag willen. Over het tarief rond het bewoners parkeren is altijd veel te doen geweest. Stadsbelangen Delft was altijd tegen het loslaten van het kostendekkend karakter. Wij vinden dat de rekening van een bijna lege garage niet op het conto mag komen van de vergunninghouders, zoals Groen Links wil. Onze mening wordt gedeeld door enkele andere partijen. We willen een verlaging van de parkeertarieven in de garages (eerste uur gratis!) en koersen af op het gewenste bedrag van 300,00 euro. Dus: verlaging van de financiële drempel."

Martina Huijsmans, wethouder Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Dienstverlening: "De parkeervergunningen in het centrum zijn niet op. Deze worden zonder beperking uitgegeven aan alle doelgroepen die in aanmerking komen. Als in de binnenstad woningen worden gerealiseerd met parkeren op eigen terrein, komen deze bewoners niet in aanmerking voor een parkeervergunning. Dit om te voorkomen dat zij gebruik maken van parkeerplaatsen in de omgeving, bestemd voor andere doelgroepen. In het kader van het mobiliteitsplan Delft 2040 wordt naar alle mobiliteitsvormen gekeken, ook naar automobiliteit en auto parkeren. Voor auto parkeren is een goed gebruik van de bestaande capaciteit op straat en in de garages van belang. In het coalitieakkoord is aangegeven dat we de plekken in de garages optimaal willen benutten. De garages bieden primair ruimte aan bezoekers van de stad, maar worden ook ingezet om de bestaande parkeerdruk op straat op piekmomenten te verlichten en om te voorzien in de parkeerbehoefte van nieuwe ontwikkelingen. Begin 2019 wordt het mobiliteitsplan vastgesteld."