De parkeergarages in Delft laten veel lege plekken zien (foto: Koos Bommelé)
De parkeergarages in Delft laten veel lege plekken zien (foto: Koos Bommelé) Foto: koos bommele

Hoe krijgen we de parkeergarages vol en de straten leeg?

Algemeen

Gemeenteraad benieuwd naar mobiliteitsvisie van coalitie

DELFT - Parkeren in Delft. Daar is nog steeds veel om te doen. Waar aan de ene kant de parkeervergunningen in bepaalde wijken voor particulieren 'op' blijken te zijn, staan aan de andere kant parkeergarages voor een groot deel leeg.

Door Ruud Stift

Frank van Vliet, fractievoorzitter GroenLinks: "Werken aan mobiliteit staat in het coalitie-akkoord omschreven. In de wijk Hof van Delft staan auto's op de stoep geparkeerd. De Prinsenhofgarage staat voor een groot deel leeg, waarom? Omdat die parkeerabonnementen duurder zijn dan parkeren op straat. We moeten naar een model waar ondergronds parkeren goedkoper is dan buiten in woonwijken. De nieuwe regeling moet ervoor zorgen dat parkeergarages weer zoveel mogelijk gevuld worden. In de komende maanden komt de mobiliteitsvisie van de Delftse coalitie op tafel, met daarin een hoofdstuk over het parkeerbeleid. Wat mij betreft worden de parkeervergunningen op straat duurder. Daarom ook moeten we autodelen steeds meer stimuleren, daar zijn gelukkig al stappen in gezet."

Bart Smals, fractievoorzitter VVD: "Het is vreemd dat de nieuw gebouwde parkeergarage bijna leeg is, dat is natuurlijk niet logisch. In de Hof van Delft wordt inderdaad nog steeds op de stoep geparkeerd, iets wat destijds als tijdelijke maatregel is ingevoerd. De reden en ook de oplossing is simpel: het parkeren in de garage is te duur in verhouding tot het straat parkeren. In het coalitieakkoord is afgesproken dat dat veranderd gaat worden. Het garage parkeren moet dus goedkoper worden."

Reactie CDA: "Parkeerplekken in de binnenstad zijn schaars. Wij huldigen het principe 'de juiste auto op de juiste plaats'. Gasten en toeristen moeten vooral in de parkeergarages parkeren, de schaarse plekken langs de openbare wegen zijn voor bewoners. Te vaak rijden bezoekers met de auto de parkeergarages voorbij om langs de grachten te parkeren. Voor bezoekers is dat vervelend, zij moeten een dure dagvergunning kopen, terwijl parkeren in de garages veel goedkoper is. Zo houden ze een slecht gevoel over aan het bezoek aan Delft. Ook voor de bewoners van de binnenstad is dit vervelend, want de bezoekers houden een schaarse parkeerplek bezet. Om bezoekers naar de parkeergarages te krijgen, moet duidelijker worden dat parkeren in de parkeergarages voor gasten veel goedkoper en makkelijker is. De plekken die buiten vrijkomen, kunnen door bewoners worden gebruikt. Mocht dat onvoldoende zijn, dan kan de gemeente door slim te 'prijzen' mensen stimuleren om de parkeerplekken in de stad zo optimaal en efficiënt mogelijk te gebruiken. Nu is de ene plek overvol, terwijl op een andere plaats nog ruimte is.
Je kunt mensen die bereid zijn iets verder te lopen financieel 'belonen' door ze een lager tarief te bieden. Belangrijk is wel dat niet iedereen in staat is een stukje te lopen; het parkeerbeleid en ook de tarieven moet daar in samenspraak mee zijn. Mantelzorgers bijvoorbeeld moeten betaalbaar en in de buurt van de plaats waar zij mantelzorg verlenen kunnen parkeren."

Reactie PvdA: "De PvdA ziet graag dat de parkeergarages beter worden benut. Op straat geparkeerde auto's nemen ruimte in; ruimte die hard nodig is voor bijvoorbeeld meer groen, speelruimte voor kinderen en een veilige doorgang voor voetgangers en fietsers. Er moeten dus geen auto's meer bijkomen. Om met name de parkeerdruk in de binnenstad te verkleinen, moet parkeren in de ondergrondse garages zeker worden gestimuleerd. Dat zou kunnen door iets aan de tarieven te doen, maar er zijn ook andere oplossingen denkbaar. Zo willen wij duurzame oplossingen als deelauto's stimuleren. Overigens moet het voor mensen met een fysieke beperking natuurlijk altijd mogelijk blijven om in de nabijheid van hun huis of bestemming te parkeren, ook in de binnenstad. Ook vragen wij nadrukkelijk aandacht voor de veiligheid in de ondergrondse garages."

Sylvia Grobben, Onafhankelijk Delft: "De enige oplossing is het parkeren in de straten duurder te maken dan in de garage. Om het eender welke garage. Parkeren in een van de garages door vergunninghouders van de binnenstad moet aangemoedigd worden. Het autoverkeer door de binnenstad door vergunninghouders dient te worden teruggedrongen. Autoluw plus gebied moet uitgebreid te worden en wij willen stapsgewijs ook een uitbreiding van de autovrije historische binnenstad. Zoals in ons partijprogramma benoemd zijn wij voor 1 uur gratis parkeren in de parkeergarages om zoekverkeer door de binnenstad tegen te gaan."

Marnix Weiler, STIP: "Op straat parkeren mag inderdaad best duurder zijn dan ondergronds parkeren. Vreemd is het namelijk niet dat binnenstadbewoners liever een vergunning voor straat parkeren in de binnenstad willen in plaats van een vergunning voor in de parkeergarage. De vergunningen kosten respectievelijk 165 euro/jaar tegen 800 euro/jaar. We hebben rondom de binnenstad vier grote parkeergarages, dus eigenlijk altijd een parkeerplek in de buurt van de bestemming.
De ruimte in de binnenstad is zeer schaars. Om deze te besteden aan stilstaande auto's is wat STIP betreft zonde, daar passen ook stukjes groen of fietsnietjes. Het parkeerbeleid van de gemeente mist ambitie en een duurzame visie, want parkeerbeleid gaat ook over de inrichting van de openbare ruimte en nieuwe vormen van mobiliteit, zoals sluitend openbaar vervoer en deelgebruik."

Bert van der Woerd, ChristenUnie: "Of de parkeervergunningen voor de binnenstad op zijn is de vraag. Eén ding is wel zeker, de binnenstad is te klein om alle auto's van binnenstadbewoners op straat te kunnen parkeren. Parkeren in een dichtbevolkte stad als Delft is sowieso een lastige puzzel. Het heeft de gemeente, het college van B&W en de gemeenteraad in de afgelopen jaren hoofdbrekens en tijd gekost om een redelijk parkeerbeleid te ontwikkelen en uit te voeren. Het tweede ding is ook zeker, het wordt niet naar de zin van iedereen. Het derde zekere ding: er zal in de komende jaren veel worden bijgebouwd met consequenties voor bereikbaarheid, niet alleen auto's, en parkeren. Wat betreft ChristenUnie Delft zal de visie op bereikbaarheid en parkeren op termijn veranderen. Er zijn nieuwe vragen te stellen en er zijn vragen opnieuw te stellen. Moet er qua parkeren verschil zijn in kosten tussen de binnenstad, de schil er om heen, en de rest van Delft? Moet parkeren, ondergronds en bovengronds, in Delft gesubsidieerd blijven uit de algemene middelen? Moet er verschil in parkeerkosten bestaan tussen bezoekers van inwoners en willekeurige bezoekers in delen van de stad waar parkeervergunningen zijn? Waarom zou je een privé vervoermiddel onbeheerd op de openbare weg mogen stallen? Zouden deelauto's voordeliger mogen parkeren? Moet er verschil zijn in parkeerkosten als de auto een bedrijfsmiddel is of niet? Daarnaast vinden wij het niet gewenst om het parkeerbeleid te pas en te onpas te wijzigen. Voor veel regelingen geldt, dat inwoners het fijn vinden te weten waar ze aan toe zijn."