Bewoners van Poptahof-Noord in actie tegen verhuurder Woonbron
Bewoners van Poptahof-Noord in actie tegen verhuurder Woonbron

Woonbron loopt weg van de onderhandelingstafel

Algemeen

Bewoners Poptahof-Noord broeden op vervolgstappen

DELFT - Bewoners in Poptahof-Noord zijn met stomheid geslagen. Verhuurder Woonbron heeft de onderhandelingen eenzijdig gestaakt. Maar de bewoners laten het er niet bij zitten.

Door Ruud Stift

Onder aanvoering van initiatiefnemer en bewoner Fatima Polat starten ze een bewonersvereniging, met statuten en een officiële inschrijving bij de Kamer van Koophandel. "Als actiegroep werden we te weinig serieus genomen, op deze manier staan we sterker."

Petitie
Hoe zat het ook alweer?
De bewoners van de wijk Poptahof willen inzicht in het totale energieverbruik, herziening van de soms torenhoge rekeningen, een oplossing voor de slecht werkende meters en verbeterde isolatie van hun woning. Dit door middel van een petitie,met 400 handtekeningen. Woonbron wilde de handtekeningen niet in ontvangst nemen. Na veel aandacht, onder meer in de gemeenteraad, kwam er een gesprek en namen ze de handtekeningen alsnog in ontvangst.

Lieke van Rossum, fractievoorzitter van de SP, staat de bewoners bij:
"Maanden verder is er drie keer moeizaam overlegd tussen een afvaardiging van bewoners en Woonbron. Woonbron doet vrijwel geen toezeggingen. Delft Energy Design, die de bewoners adviseert over energiebesparing, heeft dit in een brief aan de raad uitgelegd. Daar is Woonbron boos over en nu hebben ze het overleg met de bewoners voor onbepaalde tijd opgeschort. Ze weigeren gewoon om met hun eigen huurders te praten! Jongstleden vrijdag heeft de actiegroep haar achterban bijgepraat.
Dit gedrag van Woonbron kan niet worden geaccepteerd. Zolang de verhuurder blijft weigeren om constructief overleg te voeren, gaan we door met acties en worden alle gebreken geïnventariseerd om juridische procedures te kunnen opstarten.

Kamervragen
SP-kamerlid Frank Futselaar was ook aanwezig om met de bewoners te praten. Hij gaat Kamervragen stellen over dit soort meetsystemen, want in Den Haag bijvoorbeeld spelen vergelijkbare problemen."

Fatima Polat:
"De manier waarop de gesprekken ingestoken werden, was al niet goed. Het ging op de manier die we van Woonbron kennen, het befaamde kastje naar de muur. Zelfs medebewoner Tilly Kaisiëpo, actievoerder van het eerste uur, wil er geen energie meer in steken. Ze is het vertrouwen volledig kwijt. Dat wil toch wel wat zeggen. Ze ziet een herhaling van zetten in het gedrag van Woonbron: woorden, maar geen daden. En nu stoppen ze zelfs met woorden! Mohamed Baba, directeur van Woonbron Delft, neemt niet eens de moeite om contact op te nemen."

Brief
"Op 12 oktober werd het technisch overleg afgezegd en laatst dus ook het sociaal overleg, Naar verluidt omdat ze boos waren over de brief van Delft Energy Design (DED) aan de gemeenteraad. In deze brief stelt DED dat de gemeente onjuist veronderstelt dat de kwestie afdoende is afgehandeld en dat de raad verkeerd geïnformeerd is over de tegemoetkoming in de te verrekenen kosten. Ik zet mijn vraagtekens bij de onpartijdigheid van de verantwoordelijke wethouder, Karin Schrederhof. Ze heeft bij Woonbron gewerkt! Ze weet wat er speelt, hoe ernstig de situatie voor sommige bewoners is."

Bewonerscommissie
"Aan geen van onze vier eisen is tot nu toe tegemoet gekomen. Omdat we op dit moment niks meer kunnen, worden we formeel een bewonerscommissie. Eerst gaan we de onderhoudsgebreken bij de huurcommissie aankaarten. Tijdens het inspreken, eerder dit jaar bij een commissievergadering, werden we door alle partijen gesteund. Toen hebben we ook aangedrongen op acties van de wethouder. Als de directeur niet met ons wil praten, gaat er een brief uit naar de Raad van Commissarissen en de Raad van Bestuur van Woonbron."

Bewoner Betty Hendriksen:
"We willen erkenning van de klachten. Mensen zijn door foutieve eindnota's in de schuld beland. De hoge stookkosten, daar wringt de schoen. Woonbron was op de hoogte, maar liet het gewoon op z'n beloop. Ik heb zelf in 2017 1300 euro bij moeten betalen, mijn maandelijkse nota werd met 100 euro opgehoogd. Voorheen betaalden we collectief. Altijd warm en geld terug. Ze zijn met verkeerde middelen in de huizen aan de slag gegaan. Eerst isoleren om daarna te ventileren. Gelijkmatig alle kamers verwarmen in plaats van heel hoog stoken in één kamer en in de andere kamers koud. Deze manier wordt in de folder van ISTA, die de nieuwe meters plaatste, onderschreven. Of de nieuwe meters alles juist vertalen is de vraag. DED steunt ons met een technische onderbouwing."

Reactie Woonbron
Mohamed Baba, directeur:
"Onderhandelingstafel? Dat is nieuw voor ons. In de afgelopen tijd hebben we in verschillende werkgroepen gesprekken gehad met een afvaardiging van de bewoners die zich in een actiegroep hebben verenigd. Wij hebben de signalen van deze actiegroep zeker serieus genomen. Hoewel het gros van de bewoners geld terugkreeg, waren er ook die forse bedragen in de stookkosten moesten nabetalen. De oorzaak hiervan bleek divers; niet altijd zijn defecten aan onze onderhoudsdienst gemeld. Verder bleek uit de herberekening dat wij van de energieleverancier foutieve informatie geleverd hebben gekregen. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe afrekening en een restitutie aan de betreffende huurders.

Een andere actie is dat wij de bewoners van de eengezinswoningen een aanbieding hebben gedaan om een HR ketel te plaatsen. Hiermee zijn zij losgekoppeld van het ketelhuis en hebben zij zo meer invloed op hun warmteverbruik. Dit aanbod is positief ontvangen.

Huisbezoeken
Verder onderzoeken we op dit moment voor 519 woningen de mogelijkheid van thermostaatkranen. Dit is zowel financieel als in uitvoering niet zo maar geregeld, dat moet men begrijpen. Voor het afleggen van huisbezoeken en het afgeven van energiezuinige tips hebben we een externe partij ingeschakeld. Dit traject hadden we overigens twee jaar geleden met hen ingezet toen wij de individuele warmtemeters in de woning plaatsten. Dit komt maar niet goed van de grond. Daarom hebben we binnenkort een gesprek met deze partij.

Onderhoud
Tot slot wil ik nog iets kwijt over de technische staat van de woongebouwen. In 2015 hebben we ruim 5 miljoen euro gestoken in onderhoudswerkzaamheden. Ook is toen de uitstraling van de gebouwen verbeterd en zijn verschillende veiligheidsmaatregelen getroffen. De huurprijs bleef hetzelfde. De woningen in de oudbouw van Poptahof zijn namelijk zeer gewild bij woningzoekenden vanwege hun ligging en hun prijs/kwaliteitverhouding. Ingrijpende veranderingen kunnen invloed hebben op de huurprijzen. We willen ook in dit veelzijdige woongebied graag blijven voorzien in betaalbare huurwoningen."