De T-Cross, stevig op zijn MQB A0-platform.
De T-Cross, stevig op zijn MQB A0-platform.

Volkswagen T-Cross als compacte crossover

Algemeen

Volkswagen heeft het tijd gevonden om een compacte cross-over te introduceren. De T-Cross gaat de concurrentie aan met de Renault Captur en de SEAT Arona.

Laatstgenoemde komt overigens uit de Volkswagen Groep voort. Vorig jaar werd de SEAT Arona op de markt gebracht. De Spaanse cross-over Arona kan nu de T-Cross zijn Volkswagen-broertje noemen. De T-Cross staat net als de Arona en auto's als de Polo en Ibiza op het MQB A0-platform. De wielbasis van Volkswagens jongste model is 2,56 meter en komt daarmee overeen met die van de genoemde modellen. De T-Cross is 4.11 meter lang en is daarmee 5.4 centimeter langer dan de Polo, maar ook 12 centimeter korter dan de T-Roc. De kleine cross-over is ook hoger dan die auto. Met zijn 1.56 meter hoog torent de T-Cross zo'n 11 centimeter boven de Polo uit. Zitten gaat in de Volkswagen T-Cross dus goed en lekker. Je zit 10 centimeter hoger dan in de Polo. De bagageruimte is in de basis 385 liter. De achterbank is 14 centimeter verschuifbaar. Zet je die bank in de voorste stand, dan kan je 455 liter vervoeren. Met de achterbank plat bedraagt de bagageruimte 1.281 liter. Ter vergelijking: de Polo kan in de basis 351 liter meebrengen.

Verrassend design
Volkswagen maakt van de T-Cross een kleine cross-over waarin uiterlijke kenmerken van grote broer Tiguan zijn verwerkt. De designers van Volkswagen zijn verrassend uit de hoek gekomen. De achterkant is ontworpen op een manier die niet eerder bij Volkswagen gezien is. Tussen de achterlichten is een brede rode strip geplaatst. Puur een reflectiebalk, in tegenstelling tot wat je tegenwoordig bij veel merken ziet. Het interieur oogt vooral herkenbaar. Hoewel het dashboard niet één op één is overgenomen uit de Polo of T-Roc, lijkt dit wel sterk op dat van die twee modellen. Opmerkelijk is het nieuwe stuurwiel in de T-Cross.
Volkswagen biedt op de Life- en Style-versies een 'designpakket' aan waarmee de panelen op het dashboard een '3D-look' krijgen. Ook maakt tweekleurige stoelbekleding deel uit van het pakket en zelfs de buitenspiegelkappen en de wielen zijn in een afwijkende kleur uit te voeren. Volkswagen heeft daar de smaken Black, Energetic Orange en Bamboo Garden voor bedacht.
Op de internationale motorenlijst zet Volkswagen drie TSI-benzineversies en één dieselversie. De bekende 1.0 TSI is er met 95 en 110 pk en ook de 150 pk sterke 1.5 TSI is beschikbaar. De dieselmotor is een 1.6 TDI die 95 pk levert. Een handgeschakelde vijfbak gekoppeld aan een 95 pk sterke 1.0 TSI brengt een snelheid van 100 kilometer per uur in 11,5 seconden. De topsnelheid ligt op 180 kilometer per uur. De 115 pk sterke versie van de 1.0 TSI, met handgeschakelde zesbak of DSG7-transmissie, zorgt voor een nu tot honderd sprint in net geen tien tellen (9,9 seconden) en sprint door tot een snelheid van 193 kilometer per uur is bereikt. De 1.5 TSI versnelt in 7,8 tellen naar een snelheid van 100 kilometer per uur en gaat door tot de snelheidsmeter op 220 kilometer per uur staat. Deze versie heeft altijd de DSG7-bak. De 1.6 TDI heeft twaalf tellen nodig voor de nul tot honderd sprint en versnelt door tot 181 kilometer per uur. Het gaat dan om de variant met handgeschakelde vijfbak. Wie hem met DSG-bak bestelt, doet de sprint in 0,4 seconden minder. De T-Cross komt begin volgend jaar op de Nederlandse markt.

Autobedrijf Wittebrug
www.wittebrug.nl