Babette leidt de Jeugdtroonrede in. Op de achtergrond luisteren de 'prinsesjes' en de 'koning en koningin' mee (foto: Alexander Ettema)
Babette leidt de Jeugdtroonrede in. Op de achtergrond luisteren de 'prinsesjes' en de 'koning en koningin' mee (foto: Alexander Ettema)

'Wij willen een eigen Kinderfestival in Delft'

Algemeen

Schooljeugd presenteert ontwapenende ideeën in Jeugdtroonrede

DELFT - Afgelopen dinsdagochtend werd in Theater de Veste een speciaal door de Delftse schooljeugd vervaardigde Jeugdtroonrede voorgedragen. De kinderen bleken op menig vlak ontwapenende ideeën te hebben.

Door Ruud Stift

Deze Jeugdtroonrede en de aansluitende workshop 'Democratie' ontstond uit een samenwerkingsverband tussen Theater De Veste, DOK/OPEN, Stichting Klassewerk en ProDemos.

Kinderen van verschillende basisscholen in Delft vormden een eigen Staten-Generaal. Natuurlijk waren koning Willem-Alexander, koningin Maxima en de prinsesjes ook van de partij. De verschillende 'ministeries' lieten weten wat ze belangrijk vinden voor Nederland.

Dani sprak namens het Ministerie van Liefde de wens uit meer voor elkaar te zorgen. "Laten we geen misbruik maken van elkaar. Ga leuk met elkaar om, dan worden we liefdevoller en gelukkiger."

Jago en Manos spraken namens het Ministerie van Sport en Beweging:
"Iedereen moet de kans krijgen om te sporten. We pleiten voor meer sportverenigingen en zwembaden, zodat het makkelijker wordt om te sporten. Meer geld naar mensen met een beperking, zodat ook zij kunnen sporten. Sport moet gratis zijn en vlakbij, want naar buiten gaan is gezond."
Dat onderschrijft Mert van het Onderministerie van Meer naar Buiten:
"Buiten spelen is veel gezonder, want je wordt niet dik en zweten is goed voor je. Het speelkwartier moet worden uitgebreid en ook lessen kunnen vaker in de buitenlucht worden gegeven. Dan vinden kinderen school ook leuker en gaan ze minder gamen."

Mert gaf het stokje over aan Celya van het Ministerie van Gevoelens en Welzijn:
"Veel tieners en oudere mensen zijn depressief. Door de puberteit, hun uiterlijk of door pijn en angst. Deze mensen hebben hulp nodig. Eén op de tien kinderen op de basisschool is depressief. Hoe komt het dat ze depressief zijn? Hoe kunnen we hen helpen weer blij te zijn? Daar wil mijn ministerie onderzoek naar laten doen, zodat we dit probleem op kunnen lossen."

Voor het Ministerie van Begrijpend Lezen sprak Tobias zich uit:
"Het is nodig om het lezen te stimuleren, omdat het kinderen kennis oplevert en omdat dit helpt met taal en spelling. We zien overal mobiele telefoons. Daarom hopen we dat volwassenen meer gaan voorlezen. Alle kinderen moeten gratis boeken kunnen lenen. Alle werkende mensen met kinderen mogen van mijn ministerie elke dag een uur eerder naar huis om voor te kunnen lezen."

Minister Eowyn van het Ministerie van Vrije Tijd en Kinderfestivals in Delft deed ook een duit in het zakje:
"Studenten van de TU Delft hebben hun eigen festivals met leuke muziek en lekkere drankjes. Dat willen wij ook voor kinderen. Wij willen met onze familie en vrienden naar een festival waar Adèle, Ariane Grande of Martin Garrix optreedt. Of gewoon een band van Delftse studenten die eigen liedjes zingen. Dit festival moet in Delft zijn, want dan kunnen we er met de fiets naar toe. Dat is goed voor het milieu. Tijdens het festival willen we graag gezonde snacks. De festivalkraampjes willen we met zonnepanelen 'voeden'. Dat levert energie voor lampjes en muziek."

We vroegen enkele kinderen naar hun eigen toekomstplannen:
Manos (11) wil 'iets met dieren gaan doen'. Jago (9) ziet zichzelf als 'gitarist in een hardrockband'. Mila (11) wil graag schrijver worden en Lisa zoekt het in de richting 'juffrouw of kunstenaar'. Een carrière in de politiek? Alle vier antwoorden ze met 'Misschien'. Ze volgen het wel al een beetje, want het Jeugdjournaal wordt vrij regelmatig gekeken. "Wanneer het uitkomt. Soms wel, soms niet."

Jeffrey Toet, leerkracht groep 8:
"Het mooie is dat ze hier echt over praten, ermee bezig zijn. Zo hadden we het schoolreglement als casus. We gingen hierover in discussie, in het klein door de klas in 'politieke partijen' op te delen. De directeur van de school was Minister-President. De klas als 2e kamer, heel tof!"