Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Het is van alle jaren: je nek verrekken om het nieuws te volgen. Doen we dat nu door overal en veel te vaak op een smartphone of tablet te gluren, halverwege de vorige eeuw was alleen het scherm wat groter: de etalage van een winkel. Maar de essentie blijft hetzelfde: niet willen wachten tot je thuis bent en het Journaal je de laatste nieuwtjes presenteert, maar in de auto, trein, tram en op de fiets zorgen dat je geen seconde achterloopt. Of, in de vorige eeuw: op weg naar huis alvast de koppen van het laatste nieuws lezen in de etalage van Dagblad Het Binnenhof. Zoals hier het nieuws over 'een aardbeving in Griekenland waarvoor het Rode Kruis een partij dekens, textielgoederen en toiletartikelen had gestuurd'. De etalage was van het bijkantoor van de krant en een handige redacteur had een soort kijkbuis gemaakt. Een stuk glas in een donkere houten kast waarlangs een samenvatting van het nieuws op leessnelheid werd voortbewogen. Een uitvinding die dagelijks tientallen kijkers trok. Rechts van de kijkbuis hing de laatste krant; hier dus nog van de vorige dag. Binnen kon je niet alleen de krant kopen, of, nog beter, abonnee worden, maar ook advertenties opgeven. Zogenaamde 'Delvertjes'; je moet er maar opkomen. En er was meer: naast ansicht- en verjaardagskaarten was er een breed scala aan week- en maandbladen te vinden, waarvan de voorpagina's lonkten vanachter de voordeur. Titels als 'Uitkijk', 'Confidenties', 'Denksport', 'Motor' en aanverwante bladen die we nu onder 'lifestyle' zouden terugvinden. Maar ook 'serieuze' kost, zoals 'Time', het 'Radiobulletin' en de Volkskrant, aangevuld met allerhande stripboeken en alles wat maar leesbaar en verkoopbaar was. Op deze foto prijkt de krant 'Het Binnenhof' met als belangrijkste kop 'Vorig jaar werden in Delft 600 katten afgemaakt'. Van die dingen. Dit soort winkels waren eigenlijk de eerste buurthuizen. Je kon er van alles kopen, vrienden en kennissen ontmoeten, de laatste roddels doornemen en vaak ook tweedehands spullen kwijt of juist kopen. Tiemen vd Reijken, de Delftse fotograaf en maker van deze foto, had ook een soort kijkdoos gemaakt in zijn etalage. Van de foto's die hij overdag maakte en naar De Krant gingen, maakte hij extra afdrukken die in een soort carrousel in zijn etalage aan de Koornmarkt ronddraaiden.

Afbeelding