Wethouders Brandligt zocht een plekje buiten in de zon om met enkele buurtbewoners in gesprek te gaan
Wethouders Brandligt zocht een plekje buiten in de zon om met enkele buurtbewoners in gesprek te gaan

B en W Delft on tour in wijk Hof van Delft

Algemeen

DELFT – Na bezoekjes aan de wijken Buitenhof, Wippolder, Tanthof, Voorhof en Voordijkshoorn streek de 'B en W Delft on tour'-karavaan deze week neer in de wijk Hof van Delft.

Tekst en foto: Ruud Stift

Het college bezoekt alle Delftse wijken, omdat het in gesprek wil gaan met de inwoners en haar betrokkenheid en zichtbaarheid wil vergroten. Bewoners kunnen laten weten waar ze trots op zijn, waar ze zich zorgen over maken, wat hun concrete plannen of ideeën zijn en waar eventuele kansen liggen.

In discussie
Twintig bewoners van de wijk Hof van Delft hadden zich aangemeld om de discussie met de burgemeester en haar wethouders aan te gaan. Wijkagent Willem Molenaar en twee handhavers schoven ook aan. Op de locatie 'De Wending' in de Raamstraat werd eerst gezorgd voor de inwendige mens, waarna burgemeester Marja van Bijsterveldt de aanwezigen opdeelde in groepjes per thema. Voor het thema Wonen/Parkeren/Afval konden bewoners met wethouders Harpe (VVD) en De Prez (PvdA) om de tafel. Wethouders Förster (STIP) en Brandligt (GroenLinks) zochten een plekje buiten in de zon om met enkele buurtbewoners over het thema Groen/Economie/Studenten te praten. Burgemeester Van Bijsterveldt en wethouder Hekker (D66) bogen zich over het thema Welzijn/Veiligheid.

Parkeren in de wijk
De heren Harpe en De Prez werden stevig ondervraagd door Martine Venema met betrekking tot het parkeren in de wijk. "Veel te duur en te weinig plekken. De parkeergarage staat grotendeels leeg, omdat de kosten hiervoor niet op te brengen zijn door de voornamelijk armlastige bewoners." Volgens Harpe viel dat reuze mee. "De parkeerkosten in deze garage, normaal 1650 euro per jaar, zijn al naar 650 euro bijgesteld. Een korting van maar liefst 1000 euro! En als je incidenteel wil parkeren, kost je dat maar 0,10 cent (in de daluren) of 0,50 cent per uur." Schoorvoetend pakte Venema haar verlies: "Die 650 euro is nog 400 euro meer dan de 250 euro die we per jaar voor parkeren in de wijk betaalden."

Andere pijnpunten die aan bod kwamen: overlast door her en der geparkeerde fietsen en verkamering, opdelen van huizen in studentenkamers. De Prez: "Woningeigenaren die willen verkameren hebben een vergunning nodig. Verder kijken we naar de leefbaarheid (overlast van geluid of fietsen) met betrekking tot de eventuele toewijzing."

Wilhelminapark
In de andere kamer had bewoner Gérard Pool heel wat noten op zijn zang, vooral waar het de leefbaarheid van het Wilhelminapark betrof. "Het park ligt bezaaid met glas en andere rotzooi, zoals wietzakjes, menselijke fecaliën, en kilo's bierblikjes. Verder worden we, de hondenbezitters uit de wijk, op de voetpaden regelmatig bijna overhoop gereden door fietsers en scooters. Ook dronkenschap bij de bankjes is aan de orde van de dag en ik heb vernomen dat er soms ook asielzoekers in het park slapen." Amanda (handhaving): "We hebben meerdere waarnemingen ontvangen en nemen geregeld poolshoogte. De overlast is bekend en die wordt serieus behandeld." Van Bijsterveldt: "Op sommige plekken mag gedronken worden, op andere niet. Ik heb dit bijvoorbeeld laatst in de wijk Poptahof verboden. We moeten de meldingen verzamelen en coördineren. Wat vindt er plaats en wat kunnen we eraan doen? De acties voortvloeiend uit deze gesprekken worden binnen drie weken behandeld binnen het college. Ik verwacht dat de punten over veertien dagen in kaart zijn gebracht. Dan wordt contact opgenomen en gaan we waar mogelijk tot aanpak over."

Aan de tand gevoeld
Hekker en Van Bijsterveldt werden ook aan de tand gevoeld over overlast van geparkeerde auto's, uitbouw- en opbouw van woningen en veiligheid, met name overtreding van de maximumsnelheid door auto's. "Alles wat volgens u niet met vergunning is gebouwd, direct aangeven" ,zegt Hekker. "Dan kunnen we dit onderzoeken. In de toekomst worden de bestemmingsplannen, in het kader van de omgevingswet, samen met de bewoners opgesteld. Maar er zal altijd gebalanceerd moeten worden tussen ruimte geven en kaders stellen."

Bewoners
Bewoner Ronald Kroon: "In de wijk wordt te hard gereden door auto's en bezorgscooters. Ik zou graag meer ruimte gecreëerd zien voor de kinderen, want je kunt wachten op het eerste ernstige ongeval." Willem Molenaar: "Dit probleem is te wijten aan het gedrag van de autobestuurder en de vaak appende scholieren op de fiets. Soms is het dweilen met de kraan open. Ik hoop dat er wat aan gedaan kan worden."