In de nieuwe tentoonstelling van het Prinsenhof zie je de wisselwerking tussen kunst en commercie (Foto:PR)
In de nieuwe tentoonstelling van het Prinsenhof zie je de wisselwerking tussen kunst en commercie (Foto:PR)

Herbeleef de kunstnijverheid in en om het Prinsenhof

Algemeen

Museum Prinsenhof is een indrukwekkende en leerzame tentoonstelling rijker. In Art Nouveau|Nieuwe Zakelijkheid|Delft, maakt de bezoeker kennis met de bloeiperiode van de Kunstnijverheid in Delft.

Delft groeit tussen 1880 en 1940 uit van een kleine provinciestad tot één van de belangrijkste centra van de kunstnijverheid in Nederland. Deze bloeiperiode is het resultaat van een bijzondere wisselwerking tussen de Delftse industrie, Polytechnische School en de kunstateliers. Kunstenaars trekken naar Delft, bedrijven en ateliers worden bekroond op de wereldtentoonstellingen en de grafische industrie maakt een opmars.

Delftse meesters
Art Nouveau|Nieuwe Zakelijkheid|Delft is een overzichtstentoonstelling die volgens directrice Janelle Moerman uitstekend in de programmering van het museum past. "Wij werken vanuit drie kernpunten: Willen van Oranje, Delfts Blauw en Delftse meesters. Dat laatste thema is een breed begrip. Kunstenaars uit de periode waarover deze tentoonstelling gaat kunnen zonder twijfel tot Delftse meesters gerekend worden. Denk aan Jan Toorop, Adolf le Comte en Piet Zwart. Zij zijn kunstenaars die een heel belangrijke rol hebben gespeeld in deze unieke periode in de geschiedenis."

Verscheidenheid
Wat de tentoonstelling vooral bijzonder maakt is de grote verscheidenheid van de kunstobjecten. Zo zijn er affiches te zien, keramiek en glas-in-lood. Kunst, kennis en industrie werden gecombineerd, wat bijzondere kunstobjecten opleverde. Er trad een wisselwerking op tussen kunst en commercie, waardoor kunst een weg vond naar de huiskamer van de alledaagse man. Delftse fabrieken werden belangrijke opdrachtgevers. Kunstenaar Theo Hoytema werd bijvoorbeeld gevraagd om een aantal decoraties te ontwerpen voor op de houten transportkisten waarin slaolieflessen werden vervoerd. En Richard Roland Holst ontwierp kommen en schalen voor de Nederlandse Olie Fabriek (NOF). Het werd de eerste spaaractie ooit. Zoals men nu kristallen glazen en Eftelingpunten bij de Albert Heijn spaart, zo spaarde men toen voor de schalen van Richard Roland Holst. De spaaractie was zo'n succes dat deze zeven jaar lang heeft gelopen.

De stad in
De bijzondere wisselwerking en de kunst die het voortbracht is echter niet alleen te bewonderen in het museum. Overal in Delft zijn nog overblijfselen van de bloeitijd terug te zien. Het Prinsenhof heeft daarom een wandeling samengesteld om de bezoekers ook buiten uit te nodigen op zoek te gaan naar deze verwijzingen. Zo is op de Oude Delft 199 het voormalig woonhuis van kunst- en antiekverzamelaar Lambert van Meerten te bewonderen, dat ontworpen werd door Adolf le Comte en Jan Schouten. Aan de Choorstraat bevindt zich een drietal panden die nog duidelijk invloeden vertonen uit uit de tijd van de Art Nouveau. Krullende vormen, typerende lettertypes, sectieltableaus en een bijzondere winkelpui doen daar de bezoeker deze periode herbeleven. De tentoonstelling is nog tot en met 26 augustus te bekijken.