Afbeelding
Foto: Esther Luijk

Wat ik zeggen wil...

advertenties

Gasvrij
Er wordt in de "gasvrij" discussie volledig voorbij gegaan aan de gigantische kosten voor de consument. Electra is nu al ruim DRIE MAAL zo duur als gas (gas: 1.8 cent per MJ, electra 5.6 cent per MJ). Plus de kosten voor alle apparaten moeten worden vervangen door electrische versies. En electra zal nog veel duurder worden want er moet gigantisch in het net geinvesteerd worden om zoveel stroom te leveren, en dat gaat U uiteraard ook betalen. Dus als iemand nu 100 euro per maand betaald voor zijn gas, zal die straks een verhoging op zijn electra rekening zien van minimaal 310, maar 400 zou ook goed kunnen. Veel genoemde "alternatieven" zijn voor de meesten volslagen irreëel: isolatie wordt niet gedaan door hun verhuurder, zonnepanelen en warmtepompen kan je niet plaatsen op je huurflatje. Stadsverwarming heeft vaak hoge verliezen en rekent woekerprijzen. Hout stoken is straks het enige betaalbare. Een vaak gehoord argument is dat we de gaswinning in Groningen moeten terugdraaien. Feit is dat Nederland al heel lang veel meer importeert dan wat het gebruikt.
H. v Uiwer

Ton Jacobs, in herinnering
Zaterdag is in de Waalse Kerk afscheid genomen van Ton Jacobs (1938), van 1974 tot 1994 PvdA-raadslid in Delft en van 1982 tot 1987 wethouder.
Ton was zeer gedreven: geen geroeptoeter maar doen wat je belooft. Dat viel niet mee omdat de gemeentelijke organisatie in die tijd weinig vernieuwingsgericht was, top down werd aangestuurd. Door zijn tomeloze en doelgerichte inzet is dat toen veranderd. Gemeenteraad, college en ambtelijke organisatie zijn in opener structuur gaan werken, met de burger meer centraal. College en organisatie waren tevreden met de nieuwe werkwijze, de raad stond weer aan het roer en de burger werd sneller en beter bediend. Met de nieuwe opzet was het ook eenvoudiger om de veranderingen die toen op de gemeente afkwamen op te pakken. De nieuwe aanpak bleek onder meer goed te werken bij het samen met burgers formuleren van een langetermijnvisie voor Delft. In nauwe samenspraak met inwoners, bedrijven en instellingen en de tech-instituten is eind jaren '80 de nota "Zicht op Delft" opgesteld, met een flink aantal vernieuwingsprojecten. Daarvan is inmiddels een groot aantal geheel of gedeeltelijk gerealiseerd zoals het Zuidpoortgebied, het bedrijvenpark aan de Oudenlaan en een deel van de Spoorzone. Ton streefde ook naar een blijvend fijne, mooie leefomgeving voor de Delftenaren. In zijn visie was de auto de grootste bedreiging. Hij wilde autogebruik in en rond de binnenstad beperken vanwege de grote impact van de auto op het welbevinden en vanwege milieurisico en onveiligheid. Hij was sterk voor uitbreiding van het fietsnetwerk en het openbaar vervoer en van het autoluw maken van de binnenstad. Mede door zijn inzet is een aantal voor de binnenstad desastreuze ingrepen uitgebleven en is de binnenstad nog steeds een eldorado voor wandelaars, fietser en toeristen.
Delft heeft afscheid moeten nemen van een markant mens die veel voor de stad heeft betekend.
Henk Boogaard

Fietser te water
Naar aanleiding van het stukje over de kade van de Delftse Westsingelgracht waar voor de 5e keer 'n fietser te water is geraakt. Waarom is het zo moeilijk om te beslissen een railing/hek langs de kant te maken. Er is al zoveel verprutst in dit nieuwe gedeelte; lelijke gracht met verschrikkelijke entreehuisjes voor de parkeergarage. Laat een kunstenaar een mooi sierlijk hek ontwerpen waar een stad als Delft trots op kan zijn! Al het nieuwe is al kaal genoeg.
Liet Relou

Onveilige fietsers
Ik zal natuurlijk hopeloos ouderwets zijn, maar studente Simone zegt nu precies waarom fietsen voor mij onveilig is. Ze let beter op als ze door rood rijdt. Rood betekent nog altijd STOPPEN. Overigens zijn ook de scholieren, ook op smalle paden, die ondanks tegenfietsers met drie naast elkaar blijven fietsen voor mij een ramp.
Een Delftenaar, 82 jaar en nog fietsend

Bushokjes
Er stond een tijd geleden een bericht in de krant over de bushokjes in de Mozartlaan in Delft die elke keer gesloopt werden. Nu reed ik daar toevallig langs, en het is echt niet normaal, allebei de bushokjes (tegenover elkaar) zijn gesloopt. Het is toch niet normaal dat ze dit elke keer maar gewoon repareren, en dan weer slopen, laat ze daar dan lekker in de regen staan als ze het elke keer weer opnieuw afbreken zou ik zeggen!
Anoniem

Zwerfafval
Hierbij stuur ik u een foto van de bevroren grachten van Delft. Helaas was de winterse aanblik van de stad niet alleen mooi en gezellig. Het zwerfvuil dat hier op het ijs ligt, belandt normaal gesproken in het water en dus in ons ecosysteem. Wat op een doorsnee dag meestal niet zichtbaar is - doordat het naar de bodem zakt of wegdrijft - springt door dit winterse tafereel opeens pijnlijk in het oog. Het zwerfafval en de verwerking van afval is ook in onze pittoreske stad een probleem. Met deze foto hoop ik mensen nog meer bewust te maken, want wij veroorzaken het zelf.
Elise

Onveilige fietsers 2
Dank voor de aandacht die u in de krant van 11 maart geeft aan de veiligheid van fietsers, ook in Delft. Ik voel mij als fietser, maar ook als voetganger in Delft (en in veel andere steden) vaak niet veilig. Dat heeft te maken met het gedrag van eigenlijk alle verkeersgebruikers, maar vooral de fietsers. Ze gaan er teveel vanuit dat iedereen wel snel kan reageren en dat zij zo zelf de ruimte voor zichzelf kunnen nemen. Zo zie ik dagelijks fietsers links rijden, door rood rijden, op de stoep rijden, appen en telefoneren op de fiets. Tot mijn grote verbazing zijn dat niet alleen jongeren, maar ook oudere mensen en mensen met kinderen op de fiets. In de TU wijk rijden studenten meestal keihard en houden geen enkele rekening met andere weggebruikers.
Verkeersregels zijn niet bedoeld om mensen te beknotten maar om de veiligheid van iedereen te bevorderen. Dat wordt nogal eens vergeten. Die regels zijn volgens mij op democratische wijze opgesteld. Verder meen ik dat het verkeersgedrag momenteel ook een afspiegeling is van het intermenselijk gedrag. Een beetje op anderen letten en rekening houden met en zorgzaam zijn voor mensen die wat minder snel zijn of beperkingen hebben, is wel zo prettig. Een recente rechtszaak in verband met het overlijden van iemand die door een appende fietser is aangereden is een voorbeeld om te laten zien dat het nu niet goed gaat. Verder steun ik de actie van advocaat Frank Bakker in Amsterdam van harte. Hij is naar de rechter gestapt met de eis dat de burgemeester van Amsterdam de politie in die stad opdraagt de verkeerswet te handhaven. Ik hoop zo dat hij de zaak wint. Laat Delft dit soort acties vóór zijn. Kunnen de Delftenaren in het verkeer laten zien dat ze aardige mensen zijn?

mw A.P. Nauta