Een succesvolle projectweek op het CLD. (Foto: PR)
Een succesvolle projectweek op het CLD. (Foto: PR)

Samenwerking tussen het CLD en bedrijven

Algemeen

Delft – Woensdagavond werd op het CLD (locatie Molenhuispad) door de leerlingen van VWO-5 de projectweek afgesloten. Tijdens een afwisselend programma presenteerden zij hun onderzoeksresultaten aan externe opdrachtgevers, ouders, begeleidende docenten en de andere leerlingen.

De dagen ervoor hadden de leerlingen in groepen gewerkt aan verschillende opdrachten gebaseerd op hun profielvakken. Ze hebben onder andere externe opdrachtgevers bezocht waar ze uitleg kregen over hun onderwerp en hulp kregen bij het uitwerken van hun opdrachten.
Het doel van het project is dat de leerlingen leren wat ze met hun profielvakken binnen profit en non-profit organisaties kunnen doen. Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld hun studiekeuze. De groepjes hielden zich onder andere bezig met onderwerpen als architectuur, theater, sport, politiek, kunst, wetenschap en communicatie & marketing. De leerlingen zijn zo goed mogelijk ingedeeld op basis van hun profielvakken en interesses.

Probleemstelling
Als opdracht kregen de leerlingen een probleemstelling voorgelegd met betrekking tot hun onderwerp. Ze moesten voor de probleemstelling een onderzoeksvraag opstellen en deze beantwoorden door een (semi-) wetenschappelijk onderzoek te doen.
Er waren vragen als: "Hoe wordt mayonaise gemaakt?" en "Wat is het beste drankje om te herstellen van een zware inspanning?". Om het antwoord op hun vraag te vinden bezochten de groepen een organisatie in het desbetreffende vakgebied. Bij de organisaties kregen de leerlingen een rondleiding en begeleiding bij het oplossen van de problemen. Zo zijn er bijvoorbeeld groepjes langs gegaan bij het bedrijf DSM in Delft, waar ze zelf de proefpersonen waren voor het testen van de drankjes en een groepje heeft zelf mayonaise gemaakt onder toezicht van een wetenschapper.

Beter beeld
Na de wervelende presentaties, ondersteund door licht- en geluidseffecten en filmpjes, was voor alle aanwezigen duidelijk dat de leerlingen door deze projectweek een beter beeld hebben gekregen van wat ze later van hun profielvakken terug kunnen zien komen binnen een organisatie.
Namen van de leerlingen van de communicatie groep: Alasdair Walstra, Bruno Rosch, Esmee van Breugel, Femke van Bodegom, Julia Beek, Menno Wagenaar, Roy van der Vlis en Sterre Duijndam