Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Het eerste station van Delft was gesitueerd aan het eind van de Houttuinen. Gelegen tegenover de Binnenwatersloot was het prima bereikbaar voor Delftenaren uit de binnenstad. Het gebouw straalde landelijke rust uit. Al snel bleek het station echter te klein te zijn voor de grote groepen reizigers die gebruik wilden maken van het nieuwerwetse vervoermiddel. In de loop der jaren vonden vele Delftenaren een functie bij de spoorbaan, vooral omdat nog veel werkzaamheden met de hand werden uitgevoerd. Het omzetten van de wissels, de bediening van de spoorbomen en de controle van de spoorbaan, maar ook het vervoer van bagage. Behalve perronopzichters en kaartjescontroleurs waren op de perrons ook meerdere kruiers aan het werk. Zij waren te herkennen aan hun witte kiel, wat hen de naam 'witkiel' opleverde. In 1885 werd er een nieuw, ruimer station aan de Van Leeuwenhoeksingel gebouwd. Architect C.B. Posthumus Meyjes ontwierp het nieuwe Delftse station, dat in 1885 met gepaste trots werd geopend. Alhoewel veel Delftenaren onder de indruk waren van het monumentale stationsgebouw dat hun stad vanaf 1885 rijk was, was er toch ook enige kritiek. De trap zou tot grote gevaren kunnen leiden, terwijl ook het tweede perron niet ideaal was. Het was niet overkapt, waardoor men bloot werd gesteld aan regen, kou en tocht. De spoorwegen speelden inmiddels een belangrijke en vooraanstaande rol in de samenleving, wat is te zien aan dit rijkversierde monumentale pand. Een journalist liet in de krant duidelijk zijn enthousiasme merken: 'Treden we door den hoofdingang binnen, dan is de indruk min of meer overweldigend en moeten we een ogenblik rondzien zonder te weten wat het eerst te bewonderen.' Het station was, naast mooier, ook een stuk praktischer en ruimer geworden. Het pand bood niet alleen woonruimte aan de stationschef, maar ook aan de stationsopzichter en de restaurateur. Los van wat onderhoud is het uiterlijk van het station niet meer drastisch gewijzigd na 1885. Inmiddels geldt het dan ook als rijksmonument, en is het gespaard gebleven in het bouwproces rond de Spoorzone. Op de oude foto poseren een aantal spoorwegmedewerkers voor de fotograaf. Met verschillende petten en jassen, die bepaalden welke functie je had (kijk ook op www.dubbeldelft.nl)

Afbeelding