De Honda Civic is er binnenkort ook met dieselmotor.
De Honda Civic is er binnenkort ook met dieselmotor.

Honda Civic diesel in vijf uitvoeringen

Algemeen

De dieselversie van de Honda Civic is binnenkort ook in Nederland verkrijgbaar. In aanloop naar de officiële introductie, heeft het merk de prijzen van de dieselversie bekend gemaakt. De Civic wordt uitgerust met een grondig herziene versie van de 1.6-liter dieselmotor. Deze heeft de benaming 1.6 i-Dtec 120 pk en levert 120 pk en 300 Nm. In eerste instantie gekoppeld aan een handgeschakelde zes-versnellingsbak. Het Japanse merk geeft aan dat deze nog strakker en soepeler schakelt dan voorheen. De prijzen voor de Honda Civic diesel beginnen bij 27.390 euro. Een vergelijking met de 1.0 Vtec Turbo-benzinemotor met 130 pk: die kost 25.250 euro. Er zijn diverse uitvoeringen. De S beschikt onder meer over cruisecontrol en een pakket veiligheidsvoorzieningen. Op het tweede niveau komt de Comfort, die hier nog eens de vrij essentiële airco, een audiosysteem met acht speakers, stoelverwarming en 16-inch lichtmetalen wielen aan toevoegt. Deze versie heeft een prijskaartje van minimaal 28.930 euro. Vanaf de Elegance wordt het echt compleet, want dan is er in de auto ook nog eens automatische klimaatregeling met twee zones, navigatie, dan zijn er parkeersensoren rondom en grotere wielen. Deze variant kost 31.545 euro. Daar boven is er nog de Executive, die 33.955 euro gaat kosten. Hiermee is de auto uitgerust met LED-koplampen, een keyless entry en start, een panoramadak, instelbare dempers en een uitgebreider audiosysteem. De topversie, en dan heb je als Honda-rijder echt alles, dat is de Premium. Die krijgt standaard een leren bekleding, een verwarmbare achterbank en een draadloze telefoonlader. Voor de top-Civic met dieselmotor betaal je in Nederland 34.985 euro. Alle genoemde prijzen gelden voor de vijfdeurs hatchback, maar Honda monteert de dieselmotor straks ook in de vierdeurs sedan. Die versie heeft een grotere bagageruimte, maar ook een nipt lagere CO2-uitstoot. Met theoretische waarden van 91 tegenover 93 gr/km. Een gecombineerd verbruik van zo'n 3,5 l/100 km, of te wel 1 op 28,6.

Auto Ruiter / www.auto-ruiter.nl