Het energieopwekkende geluidsscherm langs de N470 bij Pijnacker is al opgeleverd.
Het energieopwekkende geluidsscherm langs de N470 bij Pijnacker is al opgeleverd.

De kracht van samenwerken

Algemeen

DELFT - Op en rond de N470 staat van alles te gebeuren. U leest hier maandelijks over in de krant Delft op Zondag. Deze week wordt de column verzorgd door Hans van Kooten, projectmanager bij Ingenieursbureau Tauw.

Door: Hans van Kooten

Met het groot onderhoud aan de N470 wil de Provincie Zuid-Holland alle betrokken partijen uitdagen om samen te werken. Aannemers worden bovendien verplicht om innovatie en energietransitie nadrukkelijk in hun voorstel mee te nemen. Daarvoor moeten ze samenwerken met andere bedrijven, met kennisinstellingen, met scholen. Het zorgt uiteindelijk voor een schonere en mooiere weg. Voorstellen die goed blijken te werken kan de provincie in het vervolg voorschrijven in andere projecten.

Twee manieren
Het uitdagen gebeurt op twee manieren die samen de gewenste besparing van CO2-uitstoot opleveren: voorgeschreven innovaties en 'vrije ruimte'. Vanuit ingenieursbureau Tauw hebben we acht kansrijke ideeën onderzocht. Dat heeft geleid tot vier business cases die omschrijven hoe de voorgeschreven innovatie werkt en wat deze mag kosten. Daarnaast hebben de aannemers een algemene doelstelling gekregen voor CO2-besparing, waarvan ze zelf mogen bedenken met welke maatregelen ze dit gaan bereiken. Verplicht is wel de aanleg van een 'proeftuin', waarin ze een aantal innovaties gaan testen die nog niet op de markt zijn.

Lokaal gebruiken
Via het gelijkstroomnetwerk gaan we alle stroom die we langs de weg gaan opwekken lokaal gebruiken voor verlichting, verkeerslichten en eventueel het opladen van elektrische auto's. Een gelijkstroomnetwerk voorkomt veel onnodig energieverlies. Een deel van die energie komt van de Energy Wall, een andere voorgeschreven innovatie. Dit geluidsscherm langs de N470 bij Delfgauw komt in plaats van het oude scherm en is een proeflocatie voor zowel zonne- als windenergie.
Ook hebben we de aannemers gevraagd om het geluid in twee tunnels op de weg te verminderen. Mits veilig, mogen ze zelf wijzigingen voor de tunnels bedenken en aanbrengen. Dit brengt écht innovatie op gang en zou zomaar een nieuwe standaard voor tunnels kunnen opleveren.

Toekomst
Tot slot bieden we twee proefvakken van gemiddeld 750 meter om grootschalig duurzamer asfalt te testen. In mijn ogen is deze totaalaanpak van de provincie de toekomst. Juist de samenwerking brengt ons verder naar een duurzamere en schonere weg.

Deze column is onderdeel van een serie rond 'De N470 geeft energie' van de Provincie Zuid-Holland. Wilt u meer weten over het project of heeft u een vraag of opmerking? U kunt terecht bij omgevingsmanager Jiri Beijer, j.beijer1@pzh.nl of een kijkje nemen op www.n470geeftenergie.nl.