In het openlucht lab in Delft staat de interactie tussen mens en automatische weggebruiker centraal.
In het openlucht lab in Delft staat de interactie tussen mens en automatische weggebruiker centraal.

N470: Slimme weg met slimme voertuigen

Algemeen

DELFT - Op en rond de N470 staat van alles te gebeuren. U leest hier maandelijks over in de krant Delft op Zondag. Deze week wordt de column verzorgd door Alwin Bakker, onderzoeker bij Research Lab Automated Driving Delft.

Door: Alwin Bakker

Niet zo lang geleden waren wegen nog rechte stroken asfalt, voorzien van zo veel mogelijk hulpmiddelen die bestuurders assisteerden om hun auto's vlot en ongedeerd op hun bestemming te krijgen. Een eindeloze rij lichtmasten om de weg te zien in het donker, verkeerslichten om te voorkomen dat we botsen als we elkaars paden kruisen en kilometers aan vangrail, mocht je onverhoopt een keer van de weg afglijden. Mede door de ontwikkeling van zelfrijdende auto's kan ook de weg slimmer worden uitgevoerd, zodat deze veiliger wordt, beter doorstroomt en zelfs energie levert.
Op snelwegen kunnen sommige auto's nu al nagenoeg zelfstandig rijden. Op provinciale wegen en in de bebouwde kom zijn veel meer onverwachte situaties. Doordat de wegen hier diverser zijn, maar vooral door de vele voetgangers, fietsers, kinderen, honden. Dat is (nog) heel lastig voor zelfrijdende auto's. De renovatie van de N470 is daarom ook aanleiding voor de provincie Zuid-Holland om onderzoek te ondersteunen naar het effect van zelfrijdende auto's op elkaar, op de weg en op andere weggebruikers.
Op het Research Lab Automated Driving Delft doen onderzoekers van universiteiten, hogescholen, overheid en bedrijfsleven experimenten om zelfrijdende auto's in alledaagse situaties mogelijk te maken. In het openlucht lab staat de interactie tussen mens en automatische weggebruiker centraal. Op technisch gebied zijn er nog veel stappen te zetten. Onderzoekers van de TU Delft kijken vooral naar andere factoren die nodig zijn voor een grootschalige gebruik van zelfrijdend vervoer: het vertrouwen van gebruikers, de wisselwerking met ander verkeer en de reactie op onverwachte situaties, zoals een kind dat ineens de straat op rent. Uiteindelijk zijn zelfrijdende auto's veiliger omdat ze onderling communiceren en sneller reageren dan een menselijke bestuurder en zijn ze efficiënter doordat ze dichter op elkaar en gelijkmatiger rijden. Toch zal het nog wel even duren voordat we alle verkeersborden en vangrails langs de wegen kunnen weghalen.


Deze column is onderdeel van een serie rond 'De N470 geeft energie' van de Provincie Zuid-Holland. Wilt u meer weten over het project of heeft u een vraag of opmerking? U kunt terecht bij omgevingsmanager Jiri Beijer via j.beijer1@pzh.nl of neem een kijkje op de website www.n470geeftenergie.nl.