Deze variatie is herkenbaar als vierkant, bij de andere twee is dat minder duidelijk. (Foto: Wikipedia/Michiel1972)
Deze variatie is herkenbaar als vierkant, bij de andere twee is dat minder duidelijk. (Foto: Wikipedia/Michiel1972)

Drie variaties op een vierkant

kijk op de wijk

Fiets op een mooie zonnige winterdag eens door de wijk Tanthof en let op de kunstwerken in de openbare ruimte. Er zal je misschien iets opvallen als je ze vlak na elkaar ziet.

Op de hoek Vinkenlaan met de Fuutlaan, de hoek Israëllaan met Syriësingel en bij de keerlus van tram 1 op de Ghandilaan tref je grote metalen sculpturen aan. Pas als je ze alle drie achter elkaar gezien hebt valt je misschien op dat ze aan elkaar verwant lijken. Niet alleen in het gebruikte materiaal, maar ook in vorm. Dat klopt. Eigenlijk zijn de drie sculpturen samen één kunstwerk. Het gaat hier om het werk '3 variaties op een vierkant' van de kunstenaar Gerard Höweler. Alle werken zijn van oorsprong roestvast stalen vierkante constructies, die zijn losgesneden en steeds op een andere manier zijn samengevoegd. Doordat alle beelden hetzelfde uitgangspunt hebben, vertonen ze onderlinge samenhang, maar toch zijn ze heel verschillend. Zo is het deel in de Vinkenlaan in Tanthof Oost gemodelleerd als een soort 'X', terwijl de sculptuur in de Israëllaan weer de vorm van een vierkant in een rechthoek heeft en die bij de keerlus aan de Ghandilaan V-vormig is. Als je weet dat ze bij elkaar horen is de samenhang goed te zien. Maar het is maar de vraag of de gemiddelde voorbijganger beseft dat de drie beelden bij elkaar horen. Maar dat is kunst: het moet je aan het denken zetten.

Steen en geometrie
Kunstenaar Gerard Höweler werd in 1940 geboren in Banjarmasin op het eiland Borneo in Indonesië. Toen nog Nederlands Indië. Nadat hij naar Nederland kwam volgde hij en opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam bij de beeldhouwer Carel Kneulman. In de jaren zeventig tot begin jaren negentig was hij docent aan onder meer Academie Minerva in Groningen en aan de Rietveld Academie in Amsterdam. De kunstenaar is nog steeds heel actief. Höweler exposeert regelmatig op tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Sinds de jaren '90 werkt hij vooral met (natuur)steen, waarbij zijn liefde voor geometrische en meetkundige vormen nog steeds zichtbaar is. Hij heeft een aanzienlijk aantal beelden in de openbare ruimte op zijn naam staan, waaronder dus dit drietal in Tanthof.