Midzomeravond-beeld van het bij Schipluiden behorende kerkdorpje ’t Woudt, gezien vanaf een recreatief fietspad door groengebied Midden-Delfland. (foto: Henk de Kat)
Midzomeravond-beeld van het bij Schipluiden behorende kerkdorpje ’t Woudt, gezien vanaf een recreatief fietspad door groengebied Midden-Delfland. (foto: Henk de Kat) Foto: Henk de Kat

'Polder rond Schipluiden moét groene enclave blijven'

Algemeen

SCHIPLUIDEN – Het veenweidegebied van Midden-Delfland, rondom Schipluiden, is deze week in Den Haag uitgeroepen tot 'Bijzonder Provinciaal Landschap'. Het is de eerste plattelandsstreek in Nederland die deze titel krijgt toebedeeld.

Door: Henk de Kat

Al jarenlang pleit zij ervoor om de weidse omgeving van Schipluiden te koesteren. Als groene long tussen Delft, Den Haag, Rotterdam en het Westland, waar de stadsmens fietsend, wandelend, varend of schaatsend kan recreëren. Anderzijds: waar het dorpsleven en de boerenbedrijven zelf ook nog moeten kunnen gedijen, zonder open-lucht-museum te worden. Het pakket uitvoeringsplannen daarvoor kost bij elkaar 442 miljoen euro.

Tussen 1994-2003, toen Van Bijsterveldt nog burgemeester was van Schipluiden en Den Hoorn, kreeg ze bij al haar collega's van de omringende gemeenten de handen op elkaar voor het toekomstbeeld van een florerende, groene enclave middenin de verstedelijkte Randstad. Met die stadse bijval verkreeg ze in de zomer van 2015, ditmaal als voorzitter van de Midden-Delfland vereniging, de steun van de Tweede Kamer voor het idee om waardevolle plattelandsgebieden zoals rond Schipluiden een bijzondere status te verlenen.

En nu is het zover. Deze week reikten Provinciale Staten van Zuid-Holland die nieuwe titel voor het eerst uit. Tijdens een feestje daarover, afgelopen donderdag, schetste Van Bijsterveldt – nu als burgemeester van Delft – nogmaals hoe belangrijk het is om Midden-Delfland 'koste wat het kost' open te houden. Het parool van het 'Bijzonder Provinciaal Landschap' is dus eigenlijk dat de gemeenten rond Midden-Delfland het niet in hun hoofd moeten halen om verder op te rukken met woningbouw of bedrijfsterreinen. Dit heeft als consequentie dat omringende steden hun toekomstige huizenbouw, waarvan volgens prognoses nogal wat nodig is, binnen hun bestaande stadsgrenzen 'in de hoogte' moeten gaan zoeken, aldus Van Bijsterveldt. Lokale politici moeten beseffen dat dit het belang van de steden zelf is, zei ze. Want hun eigen inwoners moeten tot in lengte van dagen in hun vrije tijd de stad uit kunnen – de weidse polders in, en bij voorbeeld de boer op voor verse streekproducten.

Levert de gloednieuwe eretitel voor het Schipluidens/Delftse veenweidegebied nu ook extra geld op, om de 'hou het landschap open' filosofie handen en voeten te geven? Dat niet, erkent wethouder Govert van Oord van Midden-Delfland. "Wij hebben het predicaat 'Bijzonder Provinciaal Landschap' gekregen op basis van een zogeheten bidboek, waarin we – samen met de betrokken randgemeenten en organisaties zoals Natuurmonumenten – al onze plannen voor de komende jaren hebben opgesomd. Maar het overgrote deel ervan is bestaand beleid waarvan de financiering al is geregeld, wat dus ook geen hemelfietserij is."

Bij elkaar gaat het om 442 miljoen euro aan plannen. De grootste hap daarvan gaat naar een nieuwe metroverbinding tussen de Rotterdamse wijken Nesselanden en Alexanderpolder, via het centrum van de havenstad, naar het strand Hoek van Holland. Kosten van deze 'Hoekse Lijn', die in februari klaar moet zijn: 312 miljoen euro. Dat zo'n hoog bedrag voor een stadsmetro toch ook onder landschapbeleid wordt geschaard, is omdat bij Maassluis en Vlaardingen extra haltes komen die Rotterdammers snellere OV-toegang gaan verschaffen tot de Schipluidense groene long.

Verder ligt voor 26 miljoen euro aan plannen voor de agrarische sector op tafel. Zoals 18,2 miljoen voor uitkopen van losse kassen en 3 miljoen voor studies naar duurzamer veeteelt. Daarnaast is 18,4 miljoen euro geprogrammeerd voor een reeks maatregelen om weidevogels te behouden. Bijna 17 miljoen euro wordt uitgetrokken voor nieuwe, langere verbindingen, zoals een fietspad voor Westlanders. Dat komt te lopen vanaf een pas aangelegde brug over de Zweth langs de Groeneveldse molen naar Schipluiden. Deze route is binnen een paar maanden klaar. Voor bootsvolk en schaatsers is van belang dat de brug in Den Hoorn die onderdeel wordt van een nieuwe weg tussen het Delftse ziekenhuis en de A4 een hoogte krijgt van 1,80 meter. Volgens wethouder Van Oord staat dat besluit nu vast.
Interessant is ook dat 6 miljoen euro wordt uitgetrokken voor uitwerking van het idee om aan de Rotterdamse kant van Delft een 'iconische' brug te gaan bouwen over rijksweg 13. Die komt ter hoogte van de Ackerdijkseweg, waarmee een fiets- en wandelverbinding moet ontstaan tussen het Abtswoudse bos langs Tanthof en de Ackerdijkse Plassen. Ook wordt 1,4 miljoen uitgetrokken voor restauratie van de Trambrug in Schipluiden.