De N470 wacht een mooie en innovatieve toekomst. Daar wordt nu al hard aan gewerkt.
De N470 wacht een mooie en innovatieve toekomst. Daar wordt nu al hard aan gewerkt.

Wordt de N470 straks CO2-negatief, zoals 'zusje' N211?

Algemeen

DELFT - Op en rond de N470 staat van alles te gebeuren. U leest hier maandelijks over in de krant Delft op Zondag. Deze week wordt de column verzorgd door Sander van Vliet, projectleider N470 geeft energie.

Door: Sander van Vliet

Van zonnepanelen verwerkt in lantaarnpalen en extreem vlak asfalt tot aan mierenzuur en het hergebruik van materialen. Kortgeleden zijn de plannen voor de vernieuwing van de N211 gepresenteerd. Deze weg in het Westland wordt samen met de N470 als proefproject gebruikt om de renovatie van provinciale wegen in te toekomst duurzamer uit te voeren. Het project van de N470 loopt in planning ongeveer een half jaar 'achter' op de N211. Achter de schermen werken we nauw samen, waardoor ik erg enthousiast werd toen ik de uitgewerkte plannen voor N211 onder ogen kreeg. Het zijn twee verschillende wegen, maar het belooft veel voor de renovatie van de N470.
Het streven van de provincie was om 4000 ton CO2 te besparen die bij de werkzaamheden vrij zou komen. Het winnende plan compenseert met 21 innovaties niet alleen de vrijgekomen CO2 maar neemt boven die 4000 ton CO2 nog eens 9000 ton op. Een greep uit de innovaties leidt als eerste naar een warmte- en koudeopslagsysteem. Daarmee wordt niet alleen in de winter de weg sneeuwvrij gehouden, maar we verwarmen en koelen er ook bedrijven en woningen mee. De constantere temperatuur van de weg verlengt bovendien de levensduur.
Materialen zijn zo veel mogelijk hernieuwbaar of worden hergebruikt uit de oude weg. Zo worden de bestaande betonnen damwanden gebroken en hergebruikt in de fundering van de nieuwe weg. Het verwijderde, teerhoudende asfalt wordt in een veelbelovende test met schimmels gereinigd.
Met een nieuwe methode wordt de weg extreem vlak aangelegd, waardoor automobilisten op de weg 2,5 procent van hun brandstofverbruik besparen. Burgers en bedrijven profiteren zo direct mee. Andere maatregelen betreffen onder andere duurzame elektriciteit uit mierenzuur op de bouwplaats - in plaats van dieselgeneratoren - en lantaarnpalen die hun eigen energie opwekken met geïntegreerde zonnepanelen.
Eind februari leveren vijf geselecteerde aannemers hun voorstel in voor de N470. Ik kijk er al naar uit!
Deze column is onderdeel van een serie rond 'De N470 geeft energie' van de Provincie Zuid-Holland. Wilt u meer weten over het project of heeft u een vraag of opmerking? Mail dan naar omgevingsmanager Jiri Beijer via j.beijer1@pzh.nl of een kijk op www.n470geeftenergie