Met VR-brillen leerden kinderen over gevaarlijke verkeerssituaties.
Met VR-brillen leerden kinderen over gevaarlijke verkeerssituaties.

Brugklassers CLD leren over gevaren in verkeer met virtual reality-game

Algemeen

Duizenden middelbare scholieren fietsen dagelijks van en naar school. Dat gaat vaak goed, maar niet altijd. Een op de vijf verkeersslachtoffers in Nederland is een kind tussen de 0 en 14 jaar. Gisteren gingen 150 brugklassers van het CLD in Delft aan de slag met Beat the Street.

Dit is een virtual reality-game die hen helpt gevaarlijke verkeerssituaties te leren herkennen. Zo ervaren jongeren hoe het is om in de dode hoek van een afslaande vrachtauto te fietsen, of wat smartphonegebruik in het verkeer met hun oplettendheid doet. Dit jaar sluit ook TeamAlert aan bij Beat the Street van Samsung en Veilig Verkeer Nederland.

"Scholieren schatten gevaren op de fiets niet altijd goed in", weet Menno van den Berg, Vice President Mobile van Samsung Electronics Benelux. "Zo'n VR-bril maakt indruk en is daardoor een fantastisch middel om dingen uit te leggen. De komende tijd gaan we samen met TeamAlert langs meer scholen om Beat the Street te laten zien, omdat wij het belangrijk vinden dat kinderen zo veilig mogelijk naar school kunnen."

Na een succesvolle lancering vorig jaar gingen duizenden middelbare scholieren aan de slag met Beat the Street. Naast 150 leerlingen in Delft ervaren ook scholieren in Amsterdam, Purmerend en Zoetermeer deze week hoe het is om te leren over verkeersveiligheid met Beat the Street. Beat the Street is gratis te downloaden in de Oculus Store en te gebruiken met de Samsung Gear VR of andere VR-oplossingen.