Johan Mangert besteedt uiterste zorg aan uw auto. (Foto: EvE)
Johan Mangert besteedt uiterste zorg aan uw auto. (Foto: EvE)

"Eens per week je auto wassen, dat zou iedereen moeten doen"

kijk op de wijk

Wassen is een belangrijk onderdeel van het onderhoud van je auto. Zeker in wintertijd als zout en pekel je lak bedreigen. Rij daarom vooral regelmatig langs Wasstraat De Walvis

Met vaardige hand beweegt Johan Mangert, franchise-eigenaar van Wasstraat De Walvis zijn wasborstel over de auto, alvorens de in schuim gehulde bolide richting de wasstraat te wenken. "Ik begrijp niet waarom mensen soms zo lang wachten met wassen", aldus de ondernemer.

Onderhoud
"En dat zeg ik niet alleen omdat het mijn business is. Ook organisaties als de ANWB raden aan om je auto minimaal eens per week te wassen. Het is onderdeel van het reguliere onderhoud. Door regelmatig wassen blijft de lak langer goed. En de lak is er niet alleen voor het mooie, maar ook om je carrosserie te beschermen. Zeker in de winter, want dan ligt er vaak zout en pekel op straat. En als het om de kosten gaat: je hoeft echt niet wekelijks het topprogramma te kiezen. Het basiswasprogramma is ook al effectief."

Marterhaar
Mangert weet waarover hij praat. Hij zit al meer dan vijftien jaar in het autowasvak, waarvan de laatste zeven jaar hier aan de Martinus Nijhofflaan. "Sinds drie jaar ben ik franchise-eigenaar." Autowassen is een vak. Je moet weten wat je doet, kennis hebben van machines en middelen. "Veel mensen zijn nog steeds bang dat een wasstraat krassen maakt. Sommigen willen niet dat ik mijn handborstel gebruik. Maar die is van marterhaar. Zachter krijg je het niet. En de wasstraat maakt gebruik van textielborstels. Ook heel zacht. Je zou jezelf ermee af kunnen drogen." Volkomen veilig dus. Dat sommige mensen dan toch krassen zien na een wasbeurt is volgens Mangert volkomen verklaarbaar: "Op een schone auto zie je nu eenmaal meer oneffenheden dan op een vuile"
Service op maat
Behalve autowasspecialist is Mangert vooral ook ondernemer. Dat wil zeggen: hart hebben voor de individuele klant en die zo goed mogelijk willen helpen. Daarom zijn er ook verschillende producten en programma's, van basis tot handwas, van luxe tot de absolute top: de RainX behandeling." Voor iedere automobilist en elke portemonnee dus. Desgewenst met een voordelige actie of een abonnement. "Ik verleen service op maat. Het gaat me er niet om iemand alleen maar door het duurste programma te sleuren."