Veel automobilisten merkten afgelopen jaar al dat het steeds drukker wordt op de Kruithuisweg (N470). Die conclusie trekt Rijkswaterstaat nu ook. (foto: Jesper Neeleman)
Veel automobilisten merkten afgelopen jaar al dat het steeds drukker wordt op de Kruithuisweg (N470). Die conclusie trekt Rijkswaterstaat nu ook. (foto: Jesper Neeleman)

Nieuwe A4 veroorzaakt nieuwe files

Algemeen

DELFT - De filedruk richting Den Haag is afgelopen jaar, sinds de opening van de A4 Delft-Schiedam, met 59 procent toegenomen. Dat blijkt uit de cijfers die de Verkeers Informatie Dienst (VID) vorige week bekendmaakte.

Door: Jesper Neeleman

Daarmee is de vrees van meerdere verkeersdeskundigen, die jaren geleden al aangaven dat dit nieuwe stuk snelweg langs Delft meer files zou veroorzaken dan oplossen, al vroeg werkelijkheid geworden.

Het nieuwe stuk snelweg blijkt een aanzuigende werking te hebben op veel automobilisten. Op die nieuwe A4 kunnen we prima doorrijden, denken veel autobezitters, met als gevolg dat het drukker wordt op het wegennet. Richting Den Haag nam de filedruk zodoende toe met 59 procent, richting Amsterdam nam de filedruk met 54 procent toe. Rijkswaterstaat, dat eerder in deze krant aankondigde voor het einde van 2016 in kaart te hebben wat de gevolgen van de A4-Delft-Schiedam voor het wegennet in de regio zijn, heeft wederom alleen de cijfers van wegen voor wie de nieuwe weg positief uitpakt. Zoals de A13. Dáár constateert Rijswaterstraat een afname van 14 tot 20 procent van het verkeer. Of N468, de Rijksstraatweg/Gaagweg richting Maasland, waar verkeer met 28 procent afnam.

Opvallend genoeg heeft Rijkswaterstaat nog altijd geen percentages van de wegen waar het drukker is geworden. "Wel signaleren we meer verkeer bij de aansluiting Den Haag Zuid (N211) en Rijswijk", laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. "Dit komt zeer waarschijnlijk doordat verkeer vanuit Rotterdam de N211 kiest om Den Haag in te gaan. Ook in Delft op de N470 bij de aansluiting van de A4 is het drukker. Mogelijk kiest het verkeer in en uit Delft meer voor de aansluiting met de A4."

John Witjes, voorzitter van de Stichting Batavier, weet wel zeker dat er meer verkeer is dat vanwege de nieuwe A4 de weg opgaat. "Alles wijst erop dat de weg meer files veroorzaakt dan dat hij heeft opgelost. En dat is ook niet vreemd. Wat wél vreemd is, is dat het al zo snel is gebeurd." Tegenstanders van het 7 kilometer lange stuk asfalt berekenden dat de nieuwe weg vanaf 2020 voor extra files zou gaan zorgen. "Kun je nagaan wat er dan in 2020 gaat gebeuren", zegt Witjes. De minister van Infrastructuur en Milieu heeft dan ook al aangekondigd om bij Leiden maatregelen te nemen en de weg te verbreden. De VID liet vorige week in een persbericht weten of het, gelet op de recente cijfers, niet de vraag is of het hele traject tussen de knooppunten Prins Clausplein en Burgerveen een extra rijstrook moet gaan krijgen. "Zo is het einde zoek", zegt Witjes. "Ergens moeten we beseffen we dat we niet almaar door kunnen gaan met het aanleggen van nieuw asfalt. De effecten van de A4 Delft-Schiedam waren vooraf bekend, maar de weg moest en zou er komen. Waarom? Vanwege prestige, de heftige lobby vanuit de transportsector en het bedrijfsleven en omdat het in de politiek mooi is om een weg te openen."

Terugkijkend op het eerste jaar van de A4 was er ook goed nieuws. De filedruk op de A13 richting Rotterdam verdampte volgens de VID met 78 procent, in de andere richting zelfs met 81 procent. Op de A20 nam de filedruk met 4 tot 10 procent af. Verder is de A4 Delft-Schiedam er, dankzij de vele IODS-maatregelen, de best ingepaste snelweg van Nederland.