Henk Schouten (links) en één van de schilders van De Porceleyne Fles. ‘Het echte ambacht van het maken van Delfts blauw, wat we hier zeven dagen per week met veel plezier en liefde laten zien, mag niet veranderen’, zegt hij.
Henk Schouten (links) en één van de schilders van De Porceleyne Fles. ‘Het echte ambacht van het maken van Delfts blauw, wat we hier zeven dagen per week met veel plezier en liefde laten zien, mag niet veranderen’, zegt hij.

De Porceleyne Fles: bijna vier eeuwen oud en nog steeds vernieuwend

Algemeen

DELFT - Voor Royal Delft/De Porceleyne Fles gaat komend jaar veel veranderen. De aardewerkfabriek aan de Rotterdamseweg wordt deels een museum met wisselende tentoonstellingen. Royal Delft hoopt en verwacht zo meer bezoekers uit eigen land te krijgen. Daarnaast zal het beroemde Delfts blauw - in modernere vorm - in steeds meer Nederlandse winkels te vinden zijn.

Afgelopen jaar zag Royal Delft de winst licht stijgen. Het werd een jaar dat vervelend begon. In de topmaand april waren de aanslagen in Brussel. "Veel internationale bezoekers, vooral uit Japan, hebben hun bezoek aan Nederland vanwege die aanslagen afgezegd", vertelt Henk Schouten, CEO van Royal Delft Group. Gelukkig werden later dat jaar weer vele bezoekers verwelkomd, onder meer dankzij de komst van Het Straatje in Museum Prinsenhof en de aantrekkende economie.

De Porceleyne Fles zit momenteel midden in een grote verbouwing. Ramen worden vervangen en de buitenkant wordt weer zoals 'ie moet zijn. Eind april, als het toeristenseizoen weer losbarst, is alles weer spic en span. Schouten verwacht dan weer een stijging van het aantal bezoekers. "We hebben momenteel bijvoorbeeld alweer veel afspraken staan met Japanse reisbureaus." Verder zijn veranderingen op komst. "We willen komend jaar het Royal Delft Museum opzetten, waar we ook wisselende tentoonstellingen gaan organiseren." Er zijn momenteel ook andere initiatieven gaande om een Delfts blauw museum op te zetten. "We zullen die naam niet gebruiken", zegt Schouten daarover, "maar we vinden wel dat wíj het museum voor Delfts blauw zijn."

Half mei is in Delft de eerste tentoonstelling. Bij de Porceleyne Fles worden dan onder meer werken getoond van fashion designer Tess van Zalinge. Het betreft op Delfts blauw geïnspireerde kledingstukken die ook tijdens de Amsterdam Fashion Week te zien zijn. "De omslag naar een museum is al jaren een grote wens voor ons", vervolgt Schouten. "We denken de Porceleyne Fles daarmee een goede boost te kunnen geven." Hiervoor komen jaarlijks 120.000 bezoekers. Slechts 25.000 daarvan komen uit Nederland. Dat mogen er best meer worden. Met een boeiend museum, waar vermaak en educatie hand in hand gaan, wordt de Porceleyne Fles onder meer interessanter voor schoolklassen.

Royal Delft verwacht verder komend jaar meer aardewerk van het moderne label Blue D1653 in winkels als de Bijenkorf aan de man te brengen. Deze ontwikkeling met moderner Delfts blauw, of bijvoorbeeld voorzien met afbeeldingen van Nijntje, werd afgelopen jaren al ingezet. Daarnaast is de Porceleyne Fles actief op het gebied van de productie van relatiegeschenken voor bedrijven. Zo is en blijft een bijna vier eeuwen oud bedrijf ook anno 2017 nog helemaal van deze tijd.