Aanblik van treinhalte Delft Zuid nu. Maar het station wordt eens zo breed, met vier perrons, en  daaronder komt een fiets- en looptunnel voor betere toegang. (foto: Henk de Kat)
Aanblik van treinhalte Delft Zuid nu. Maar het station wordt eens zo breed, met vier perrons, en daaronder komt een fiets- en looptunnel voor betere toegang. (foto: Henk de Kat)

'De omgeving van station Delft Zuid wordt volwassen'

Algemeen

DELFT – Vijftien jaar geleden drong de provincie Zuid-Holland er nog op aan om rond station Delft Zuid vooral nieuwe kantóren te bouwen. Nu klinkt uit het Provinciehuis een heel andere boodschap: 'Gemeente, bouw daar meer wóningen'.

Door: Henk de Kat

En dat gaat ook gebeuren, zegt wethouder Lennart Harpe in een reactie op het nieuws deze week dat staatssecretaris Sharon Dijksma akkoord is met rail-verdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid. Harpe spreekt van een 'heel belangrijk' besluit. Hij is er blij mee. Dit biedt echt perspectief op de komst van een soort metro-systeem tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, aangezien er nu een apart spoor komt voor Sprinters die om de tien minuten overal zullen stoppen. En op de twee ernaast gelegen sporen zullen de snellere treinen gaan rijden, die alleen de hoofdstations aandoen.

Reizen per trein wordt daarmee veel comfortabeler in de Randstad, wil Harpe zeggen. En: daarmee ontstaat ook nieuw perspectief voor de stadsontwikkeling van Delft rondom station Zuid. "Want met zulke goede OV-voorzieningen vlakbij, wordt wonen er zeer aantrekkelijk. Heel belangrijk is dat we de woningbouw in deze buurt nu kunnen opwaarderen."

Harpe voelt zich daarbij gesteund door provinciebestuurder Adri Bom, die onlangs liet weten dat er 250.000 nieuwe huizen moeten verrijzen in Zuid-Holland, en dan zoveel mogelijk langs het spoortraject Leiden-Den Haag-Rotterdam-Dordrecht. Burgemeester en wethouders van Delft willen aan die politieke strategie bijdragen door flink te gaan bouwen rond station Zuid.

'Delft Zuid' – maar er is een naamsverandering op til – komt mede door het opschroeven van de woningbouw-productie echt in de picture, stelt Harpe. "Je kunt zeggen: Delft Zuid wordt volwassen. Dit straks verbrede station wordt het centrum van de toekomstige nieuwbouw, Tanthof, Voorhof, Technopolis en de TU-wijk." Harpe meldt ook al een vroeg succes bij de planning van de stationsverbreding zelf. "We steken als gemeente 800.000 euro – dat is een eenmalig bedrag, waarmee we alle risico's afkopen – in de aanleg van fiets- en voetgangerstunnel onder het nieuwe station door. Dan hoeven treinreizigers niet meer via de 'bult' in de Kruithuisweg te fietsen of te lopen, ze kunnen dan veel makkelijker naar de perrons van beide rijrichtingen. Tegelijk zullen we hier meer stallingsruimte realiseren. Van de 1.200 fietsplekken nu, breiden we uit naar klemmen voor 2.300 fietsen in 2030." Bovendien streeft het gemeentebestuur naar een betere fietsverbinding tussen station en de TU-wijk. "We willen daarvoor twee nieuwe bruggen over de Schie: eentje bij de Faradayweg, en dan de Gelatinebrug ter hoogte van Lijm en Cultuur", aldus de wethouder.

Harpe noemt het voor de samenhang van de nieuwe ontwikkelingen aan de Rotterdamse kant van Delft van groot belang dat nu wel vaart wordt gezet achter het verwezenlijken van HTM-tramlijn 19, die vanaf de Westvest naar de TU-wijk en het Technopolis-gebied is gepland. "Ik wil liefst dat die tram rijdt voordat we aan de verbreding van station Delft Zuid beginnen, om een OV-alternatief achter de hand te hebben."

Maar voor tramlijn 19 moet er toch eerst een nieuwe Sebastiaansbrug zijn? De wethouder: "Ja, met de voorbereidingen zijn we volop bezig, met de bedoeling in 2018 met dat karwei te kunnen beginnen. Ik hoop dat de nieuwe brug dan in 2019 klaar is."