De volledige elektrische Hyundai Ioniq.
De volledige elektrische Hyundai Ioniq.

'Electric' grille voor de Ioniq-uitvoering

advertenties

YPENBURG – De 100 procent elektrische Ioniq, dat is de nieuwe troef van Hyundai. Het voornaamste uiterlijke kenmerk van deze nieuwe auto is de dichte grille.

Daarmee onderscheidt deze auto zich óók van de andere twee Ioniq's, die al eerder in de showroom te bewonderen waren.
Na de introductie van deze uitvoeringen, volgt in de lente van 2017 ook nog een plug-in hybride-versie. Maar nu dan eerst de volledig elektrische:
Natuurlijk heeft ook een elektrische aandrijflijn koeling nodig, maar bij deze EV staat alles in het teken van zo weinig mogelijk luchtweerstand. De ontwerpers zijn dus geslaagd, want 0,24 is de Cw-waarde.
Hoe zit dat precies onder de motorkap? Daar zit een elektromotor, met een vermogen van 88 kW. Dit komt neer op 120 pk. Nog indrukwekkender is de trekkracht van 295 Nm, die meteen vrijkomt bij het wegrijden. De Ioniq is op de eerste meters dan ook snel, zoals alle EV's. Van 0 naar 100 accelereren duurt 10,2 seconden. Door de lichte elektromotor voorin gaat de neus gaag de bocht om, de directe besturing en het gevoel daarin maken de Ioniq electric een vlot reagerende auto. En dat is natuurlijk lekker in stadsverkeer, waarin zo'n EV nog altijd het best tot zijn recht komt.
De elektrische uitvoering heeft verschillende rijstanden. De Sport, de Normal en de Eco. De eerste heeft een maximum koppel, in de andere rijstanden krijgt de auto duidelijk voelbaar een ander karakter. Regeneratief remmen, wat gebeurt zodra je het gaspedaal los laat, is geregeld per stand, maar ook altijd zelf te regelen met de flippers aan het stuur.
Maar ook wel erg belangrijk bij een elektrische auto: hoe ver komt hij op een lading stroom?
Afgemeten aan de NEDC-cyclus is dat 280 kilometer.
In de praktijk ligt het rond de 200 kilometer.

Preuninger Haagland
www.preuninger.nl