De facelift van de Volkswagen Golf is op details waar te nemen, maar het geheel is een verbetering.
De facelift van de Volkswagen Golf is op details waar te nemen, maar het geheel is een verbetering.

Facelift Volkswagen Golf

advertenties

REGIO – De Volkswagen Golf heeft een belangrijke facelift gekregen. Toch moet je wel een tweede keer kijken om het verschil met de huidige Golf 7 te zien.

Belangrijkste verandering is de bumperpartij. Die is aangepakt zoals dat eerder bij de Polo gebeurde. De lijn rond de mistlampen is namelijk helemaal identiek aan die van zijn kleine broertje en ook de chroomstrip komt terug op de Golf. Het chroom van de grille loopt optisch naadloos over in de koplampen. Die koplampen zijn natuurlijk ook iets anders ingedeeld. LED-lampen zijn vanaf nu mogelijk, zij vervangen de xenon-kijkers van de huidige Golf.
De achterzijde vertoont ook wijzigingen, van ongeveer hetzelfde niveau. Wat anders gepositioneerde reflectoren en nieuw ingedeelde LED-achterlichtunits liggen voor de hand. Daaronder zijn op sommige uitvoeringen de chromen details aan die ook op de Passat te vinden zijn. Lijkend op uitlaatsierstukken, maar het is feitelijk puur optische versiering. Aan de binnenzijde lijken de wijzigingen op het eerste gezicht minstens zo subtiel als aan de buitenkant, maar toch zijn hier veranderingen die de bediening en de uitstraling beïnvloeden. Zo wordt het analoge instrumentarium optioneel vervangen door een 12,3 inch 'Active Info Display', een digitaal instrumentenpaneel dus. Ook het scherm op de middenconsole wordt indien gewenst vervangen door een nieuw exemplaar dat 9,2 inch meet.
Tegelijk met de reguliere Golf, zijn ook de GTI, GTE en R-design-versies vernieuwd. Ook deze varianten krijgen dus nieuw bumperwerk aangemeten, waarbij opvalt dat vooral de GTE wat agressiever oogt dan voorheen.
Van onder de motorkap is er ook een belangrijke nieuwsmededeling. Daar is namelijk een nieuwe 1.5 viercilinder TSI-benzinemotor met 150 pk gekomen. Deze motor zal ook in de nabije toekomst in andere modellen de 1.4 TSI gaan vervangen.
In Bluemotion-trim is de nieuwe 1.5 versie zuiniger, maar daar lever je dan wel 20 pk voor in. De GTI krijgt er 10 pk bij en komt uit op 230, de GTI Performance gaat van 230 naar 245 pk.

Volkswagen Wittebrug
www.wittebrug.nl