Oefenen voor een virtueel publiek helpt, ontdekte Ni Kang.
Oefenen voor een virtueel publiek helpt, ontdekte Ni Kang.

Speech oefenen voor virtueel publiek geeft vertrouwen

Algemeen

Een toespraak of presentatie geven voor een publiek blijft spannend. Ni Kang observeerde het gedrag van een groep luisterende mensen en ontwikkelde een virtueel publiek waarmee de spreker kan oefenen. Ze promoveert aanstaande woensdag bij de TU Delft op 'public speaking in virtual reality'.

Ni Kang onderzocht of studenten die een toespraak of presentatie willen oefenen met behulp van Virtual Reaility dit ook daadwerkelijk als nuttig ervaren. "Studenten werden in twee opstellingen gezet: de ene groep moest oefenen voor een virtueel publiek, de andere groep oefende voor een leeg scherm, waarbij ze het publiek moesten in beelden", legt Ni Kang uit. De resultaten lieten zien dat studenten die oefenden met Virtual Reality dit prettiger vonden en meer vertrouwen hadden in het omgaan met publiek.

Om een realistisch publiek voor Virtual Reality te ontwikkelen, observeerde Ni Kang publiek dat verschillende presentaties te zien kreeg: een kritische, neutrale, langdradige en positieve presentatie. Vooraf werden de mensen in het publiek gevraagd hoe zij hun persoonlijkheid omschrijven, hoe ze zich op dat moment voelden en of ze positief of negatief tegenover het onderwerp van de presentatie stonden. Daarna bestudeerde Ni Kang de video opnames van het publiek en legde elke twee seconde de lichaamshouding van elke lid van het publiek vast, dus de positie van het hoofd, de armen, en benen maar ook de kijkrichting.

Waarom een zo realistisch mogelijk luisterend publiek voor Virtual Reality? "Presentaties en speeches duren vaak lang en het was voorheen moeilijk om een virtueel publiek voor een langere periode realistisch gedrag te laten vertonen", weet Universitair docent en copromotor Willem-Paul Brinkman. "Nu kunnen we met behulp van het gedragsmodel met een druk op de knop verschillende variabelen kiezen. Zoals verveeld gedrag met bijbehorende bewegingen. Ook is het mogelijk om het gedrag van het virtuele publiek om te laten slaan, bijvoorbeeld van verveeld naar geïnteresseerd. Op deze manier kan de speecher in de toekomst ondervinden hoe hij of zij omgaat met de verandering in het gedrag van het publiek."