Francis Notten, Raymond van Uffelen en Mirte van Eijl maken zich sterk voor Blue Sunday.
Francis Notten, Raymond van Uffelen en Mirte van Eijl maken zich sterk voor Blue Sunday.

Blue Sunday geeft kleur en glans aan shoppen in Delft

Algemeen

DELFT – De zondag begint dankzij Blue Sunday een belangrijke winkeldag te worden voor winkeliers en horecaondernemers in het centrum. Ondernemers die zich willen aansluiten en vrijwilligers die de handen uit de mouwen willen steken zijn welkom.

Precies een jaar geleden werd het initiatief Blue Sunday in Delft geïntroduceerd. Ondernemer Raymond van Uffelen van Ray Brandstore stond, toen samen met Sandra van der Windt van de Sjees, aan de wieg van dit concept, dat als doel heeft om van het winkelen in de binnenstad op zondag een speciale belevenis te maken. Inmiddels hebben zich meer dan vijftig ondernemers uit het stadshart aangesloten bij Blue Sunday, dat van een tweewekelijkse frequentie naar een wekelijkse uitvoering is gegaan. Francis Notten van handwerkplaats Knotten aan de Voldersgracht en Mirte van Eijl van Lu-St Lunch & Style aan de Voorstraat zijn Raymond sinds april van dit jaar gaan ondersteunen, net als Melanie Haaksma en Denise Rontberg van Instore Conceptstore. "Als ik alles in mijn eentje had moeten blijven organiseren voor Blue Sunday, was ik niet meer aan mijn eigen onderneming toegekomen", lacht Raymond.
De deelnemers aan Blue Sunday zijn elke zondag geopend voor het winkelend publiek. Daarnaast worden er regelmatig leuke, bijzondere activiteiten op touw gezet, die de ondernemers bij de mensen die hun winkel bezoeken onder de aandacht brengen. "Zondag wordt steeds geliefder als een dag om iets leuks te gaan doen met partner en gezin. Daar spelen we op in, onder meer door een digitale flyer met daarin een wekelijks overzicht wat er speelt op zondag in de stad. Via de Facebookpagina van Blue Sunday kunnen mensen dit overzicht ook inzien", verklaren Raymond, Mirte en Francis.

Verrassingen
Op dit moment wordt er één keer per maand een stadsbrede activiteit gehouden. Op 11 september vond er bijvoorbeeld een bruggenparade in de stad plaats, met straatartiesten, stadswandelingen en gratis boottochten met de Canal Hoppers. Voor zondag 9 oktober staat de dag van de verrassingen gepland. "Als je in de aanloop naar deze dag meer wilt weten over wat er allemaal gaat plaatsvinden, moet je Facebook goed in de gaten houden", tipt Francis nieuwsgierige lezers.
Dat Blue Sunday effect sorteert voor de bezoekersaantallen voor de stad op de zondagen, blijkt wel uit de bezoekcijfers. Twaalf procent meer winkelend publiek in het eerste half jaar van 2016 is voor de organisatie van Blue Sunday het bewijs dat ze daar een belangrijke bijdrage aan heeft geleverd en men dus de juiste weg is ingeslagen. Zelfstandige winkeliers en horecaondernemers kunnen zich nog steeds aansluiten. "Hoe meer, hoe beter", vindt Raymond. "Het centrum heeft baat bij diversiteit en zelfstandige ondernemers met bijzondere winkels en horecazaken met een eigen stijl en gezicht." Ook vrijwilligers met een 'blauw hart', die hun steentje willen bijdragen aan Blue Sunday, kunnen zich melden via activiteiten@bluesundaydelft.com. Kijk voor meer informatie op www.facebook.com/bluesundaydelft.