Afbeelding

Hemd van het lijf Irma van der Kraaij

vaste rubrieken

Irma van der Kraaij (52) is als programmaleider verantwoordelijk voor het programma van Taptoe Delft, die dit weekend op de Markt wordt gehouden.

1. Waarom wilde je op de Markt worden gefotografeerd?
"Omdat dit de mooiste taptoelocatie van Nederland is. Daarbij zijn we als programmacommissie anderhalf jaar geleden begonnen met de voorbereiding van Taptoe Delft en dit weekend gaat het gebeuren."

2. Hoe is je interesse in de showorkesten ontstaan?
"Die is er met de paplepel ingegoten. Ik heb zes zussen en die zaten allemaal bij Showkorps Excelsior, dus ik ging er ook bij. Ik speel nog saxofoon in het Delfts Dansorkest en heb showgroep Valentine opgericht."

3. Hoe ben je bij de Taptoe betrokken geraakt?
"Bij Valentine en het Dansorkest ging ik me door de jaren heen al veel meer met organiseren bezighouden en dat viel mensen uit het Taptoebestuur denk ik ook op. Ik ken ze al van jongs af aan vanuit Excelsior en ze vroegen me of ik mee wilde helpen bij de taptoe. Vanaf 1998 ben ik actief als korpsbegeleider en dit is de tweede Taptoe waarbij ik werkgroepleider van het Programma ben."

4. Hoe stellen jullie het programma samen?
"We zijn anderhalf jaar geleden begonnen met het oriënteren. Uiteindelijk heb je als commissie een lijst met orkesten en groepen die na overleg steeds kleiner wordt. Dan ga je afspraken maken en nadenken over de volgorde. In aanloop naar de Taptoe hebben we veel werk op de markt."

5. Wat dan zoal?
"De generale repetitie is heel spannend. Bepaalde orkesten spelen samen, maar doen ze dat wel in hetzelfde tempo? Kunnen de negentig trombonisten goed marcheren? Passen alle orkesten wel op de Markt? Dat regelen we, maar op het moment zelf moeten we het laten gebeuren."

6. Verliep alles vlekkeloos?
"Helaas niet. We hadden afspraken met een orkest uit Mexico dat de grote publiekstrekker had moeten worden, maar zij zegden af. Dat was jammer, maar achteraf is het ook wel heel mooi dat er nu een programma staat dat verschillende uitschieters heeft en ijzersterk is. Daarnaast is het fijn dat Taptoe Delft zo'n naam heeft, dat orkesten hier heel graag willen optreden."

7. Als ik burgemeester van Delft was, dan...
"... zou ik zorgen dat Taptoe Delft altijd blijft bestaan en hem vanuit de gemeente met subsidies en medewerking steunen. Het is echt een visitekaartje voor de stad en trekt veel mensen van buitenaf die ook gebruik maken van de horeca en de hotels."

8. Waar moet een goede Taptoe aan voldoen?
"Er is een aantal vereisten. Ik denk dat het vooral om kwaliteit gaat, maar dat ook variëteit, de ambiance en discipline heel belangrijk zijn. Je moet zorgen voor een onderscheidend programma, want mensen betalen veel geld voor een kaartje."

9. Op welke manier is Taptoe Delft onderscheidend?
"We hebben een prachtige locatie, maar ook in het programma hebben we bijzondere elementen. Zo hebben we een dansgroep, een item met negentig individuele trombonisten en een orkest dat de historie van de oude Taptoe Delft belicht. Ik weet zeker dat dat bij veel vaste Taptoebezoekers nostalgische gevoelens naar boven haalt."

10. Wil je nog wat kwijt?
"Betrokken zijn bij de organisatie van een evenement als dit is fantastisch. We doen het met honderdvijftig vrijwilligers en doen er alles aan om alle orkesten zo goed mogelijk uit de verf te laten komen. Dat geldt voor de voorstellingen van de Taptoe, maar ook voor de Streetparade die door de stad trekt. Het is zeker de moeite waard om daar zaterdagmiddag te gaan kijken."