Afbeelding

Dubbel Delft 11-09-2016

vaste rubrieken

DELFT - De laatste jaren is er in Delft veel te fotograferen als het gaat om stadsvernieuwing. Een gebied waar gewerkt wordt is het mooiste vanaf een zekere hoogte vast te leggen; fotografen hebben dan een voorkeur voor hoge standpunten. Zoals op bijgaande foto waarop Tiemen vanaf een flat aan de Papsouwselaan op beeld vastlegde wat er in de omgeving van de Westlandseweg aan bouwactiviteiten plaatsvond. Zo zien we een heistelling bezig de fundamenten te leggen wat maanden later de nieuwe brandweerkazerne aan de Jacoba van Beierenlaan zou worden. Op donderdag 2 september 1965 verhuisde de Delftse brandweer van de kazerne aan de Oude Delft 69, die ze samen met de Delftse Gemeentepolitie bevolkten, naar de nieuwe accommodatie aan de Jacoba van Beierenlaan. Volgens de deskundigen moest die kazerne nog tot ver in de 21-ste eeuw dienst kunnen doen. De geschiedenis heeft ook deze uitspraak achterhaald: in mei en juni 2002 werd deze kazerne met de grond gelijk gemaakt. Op de linkerfoto is schuin rechts achter het bouwterrein de Van der Made-LTS te zien, inclusief de noodgebouwen. De Van der Made is vooral bij oudere Delftenaren een begrip: veel jongens met gevoel voor techniek werden daar de eerste beginselen van het metselen, timmeren, loodgieten, ijzerbewerking, autotechniek en kennis van gereedschap bijgebracht. Aan de kant van het station had de school een eigen straat en ingang die in de volksmond al snel het Madelaantje heette. In het kader van de stadsvernieuwing werd de school begin jaren tachtig gesloopt om even verderop, aan de van Bleiswijckstraat, in de vorm van nieuwbouw uit de as te herrijzen. Het veld waar hier de noodgebouwen nog op zichtbaar zijn werd de laatste jaren succesvol gebruikt door popfestival 'Westerpop'. Nu wordt er in hoog tempo nieuwbouw gerealiseerd. Wat meer op de voorgrond de eerste contouren van de bebouwing op de hoek van de Westlandseweg en de Papsouwselaan waar later onder meer de Citroën-garage van Van Oosten werd gevestigd. Het verkeer had nog niet die omvang en risico's zoals vandaag de dag, zodat verkeerslichten op de oude foto in het geheel niet voorkomen. Wel bij de spoorwegovergang geheel rechtsonder, waar een uitloper van de rangeersporen van de NS nog net zichtbaar is.

Afbeelding