In de wijk Hof van Delft werden woensdag allerlei Iwheels getest. Rechts initiatiefneemster Jacoba v
In de wijk Hof van Delft werden woensdag allerlei Iwheels getest. Rechts initiatiefneemster Jacoba v

Vreemde voertuigjes verrassen op verschillende manieren

Algemeen

DELFT - De ontwikkeling van Iwheels gaat razendsnel. Deze elektrische 'voertuigen' worden steeds meer geproduceerd en gebruikt. Afgelopen woensdag werden in Delft verschillende proeven gedaan.

Die zijn georganiseerd door de Delftse Jacoba van Gastel, fervent voorstander van de Iwheel en initiatiefneemster van de website en community www.we-all-wheel.nl. Ze heeft eigenaren en fabrikanten van Iwheels èn proefpersonen woensdag naar de wijk Hof van Delft laten komen. Zij mogen testen en ondervinden hoe het is op een Iwheel te rijden en hoe dit samengaat met ander verkeer.
Het levert een bijzonder plaatje op van mensen op voertuigjes waarvan we het bestaan niet eens wisten. De ontwikkeling ervan gaat razendsnel, weet Jacoba van Gastel, maar zoals vaker gaat de wet- en regelgeving veel slomer. "Kijk", zegt ze. "Voor dit voertuigje, de Trikke, is het momenteel dus verplicht dat er een zadel op moet." Dat is totaal overbodig, aangezien 'ie staan wordt bestuurd. "Maar het moet momenteel passen in de richtlijnen voor brommers. Dan krijg je dus gekke dingen zoals dit nep zadel."
Verschillende voertuigjes hebben verschillende kentekenplaatjes. "Omdat deze, de Qugo, valt onder Europese goedkeuring. En deze heeft alleen nationale goedkeuring. Er zijn rond Iwheels nog veel open vragen en open eindjes."
Dat is niet gek, want wat zijn Iwheels eigenlijk? De variatie erin is groot, wordt in één oogopslag duidelijk. En als twee auto's in de remmen moet als een proefpersoon op een Oxboard op de Ruys de Beerenbrouckstraat is beland, wordt duidelijk dat het ook in het verkeer veranderingen met zich mee zal brengen. "Ik moet even een veiligheidsvraag aan die jongens daar stellen", zegt Van Gastel, waarna ze richting de bijna aangereden proefpersoon snelt.

Nog nooit
Ook Youri Verhoeff (20) is vandaag Iwheels aan het testen. "Ik had nog nooit op zoiets gereden", vertelt hij. Sterker nog: "Ik heb nog nooit een voertuig bestuurd, zelfs geen brommer. Hoe ik het vind? Ik dacht dat het lastig zou zijn, zeker het nemen van een bocht. Maar je pakt het snel op. Je denkt, terwijl je er op rijdt, steeds minder na. Als de E-One strak vrijkomt, wil ik die ook nog even proberen."
Van Gastel krijgt vandaag ondersteuning vanuit de Haagse Hogeschool. Namens deze onderwijsinstelling is ook docent David Tiemens van de partij. "Onwijs leuk om te doen", zegt hij, nadat hij met grote voorzichtigheid en via een lantaarnpaal van z'n Oxboard is gestapt. "Ik had niet verwacht dat ik het zo snel zou oppakken. Ik heb weleens geprobeerd op een eenwieler te rijden, maar dat is me nooit gelukt." Met het oxboard heeft hij meer succes. "Ik verwacht dat dit soort vervoersmiddelen in de toekomst toe zullen nemen. Sommige Iwheels zijn ideaal om mee naar je werk te gaan, andere zijn perfect om na een rit in de trein het laatste stukje mee af te leggen. En bovendien hebben ze allemaal een hoge funfactor."
Dave Goudeket ziet tevreden toe de E-One vandaag het meest populaire testvoertuig is. Hij is mede-eigenaar van het bedrijf die deze produceert. In de E-One zit je goed en droog. "En hij is volledig goedgekeurd voor de Nederlandse weg", zegt Goudeket. Ze rijden 25 kilometer per uur en mogen over fietspaden en wegen tot 50 kilometer per uur, legt hij uit. "Er rijden er al meerdere door het land." Dat zullen er nog veel meer worden, voorspelt hij. "Voordeel is dat je droog zit, elektrisch en kostentechnisch voordelig reist. Verder geeft het, als je erin rijdt, rust in je lijf. Maar dat moet je ervaren."