Zo'n 64.000 voertuigen maken dagelijks dankbaar gebruik van de A4 Delft-Schiedam.
Zo'n 64.000 voertuigen maken dagelijks dankbaar gebruik van de A4 Delft-Schiedam.

Het mysterie van de plots opgedoken 32.000 automobilisten op de nieuwe A4

Algemeen

DELFT – Ja, de A4 Delft-Schiedam heeft z'n voordelen, beseft Henk Tetteroo van de stichting Batavier. Hij betreurt het echter dat alléén die voordelen worden genoemd. Daardoor blijft veel onduidelijk. Bijvoorbeeld waar 32.000 automobilisten toch opeens vandaan komen.

Delftenaar Henk Tetteroo voerde decennialang actie tegen de aanleg van de weg, maar heeft de strijdbijl begraven en de spandoeken opgeborgen. Hij blijft echter actief voor Stichting Batavier. Vorige maand las hij in Delft op Zondag het artikel over de gevolgen van de doorgetrokken A4 voor andere wegen. Waarbij ook Tetteroo het wel erg opvallend vond dat Rijkswaterstaat nauwkeurig wist te melden met hoeveel procent autoverkeer op de A13 was afgenomen. Plekken waar verkeer zeer waarschijnlijk is toegenomen, waren volgens Rijkswaterstaat geen cijfers van. "Wat Rijkswaterstaat beweert over het afgenomen autoverkeer zal kloppen", begint Tetteroo. "Maar het is het halve verhaal. Dat vind ik bezwaarlijk. De maatschappij heeft recht op het hele verhaal." Het leidt bovendien tot vragen die – zonder alle cijfers - onmogelijk te beantwoorden zijn. Zo vraagt Tetteroo zich af waar een groep van 32.000 automobilisten, die dagelijks over de nieuwe A4 rijdt, toch vandaan komt. Hij rekent het uit. "Op de A13 reden voorheen naar schatting 160.000 voertuigen per etmaal. Verkeer nam hier na de opening van de A4 met 20 procent af. Dat zijn dus 32.000 voertuigen." Die zullen nu de nieuwe A4 boven de A13 prefereren. "Maar op de nieuwe A4 rijden dagelijks 64.000 voertuigen per etmaal. Dus waar komen die andere 32.000 voertuigen vandaan? Daar hoor je voorstanders van de weg niet over." Henk Tetteroo kan nu slechts gissen. Een deel is voormalig sluipverkeer, denkt hij, want op de sluipverkeerroutes is het sinds de opening van de A4 aanzienlijk rustiger, merken omwonenden.

Dat zijn er echter geen 32.000, denkt Tetteroo. "Mijn indruk is dat de nieuwe A4 voor extra verkeer heeft gezorgd. Dat mensen die vorig jaar nog de fiets of de trein pakten naar hun werk, omdat ze niet op de A13 in de file wilden staan, nu de auto pakken. Er is voor die groep een nieuwe mogelijkheid gecreëerd." 

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat laat weten het er in Nederland sowieso steeds meer auto's op de weg rijden. De 32.000 voertuigen zijn volgens hem deels voormalig-sluipverkeer. "Rijkswaterstaat en provincie zien dat het sluipverkeer aanzienlijk is afgenomen. Ook kunnen mensen, die vanwege files op de A13 voor een andere vervoerswijze hadden gekozen, nu toch weer de auto nemen en gebruikmaken van de nieuwe snelweg." 

Tetteroo vindt het een slechte ontwikkeling. "Rotterdam voert een milieuzone in en weert bepaald verkeer uit de stad. Dan zorgen we op de ene plek dus dat er meer verkeer komt, even verderop wordt dit geweerd. Laatst is besloten de Wippolderlaan, een directe aansluiting op de A4, te gaan verbreden. Dat is nodig omdat daar sinds de opening van de A4 veel meer verkeer uitkomt. Dus creëren ze er meer capaciteit. Automobilisten willen dat natuurlijk wel, maar er is ook nog een belang van de volksgezondheid. We wonen nu al in één van de slechtste delen wat betreft de luchtkwaliteit. In onze regio zitten de meeste stikstofdeeltjes van Nederland in de lucht."