Eén van de drie scheuren, waardoor het college in 2006 een opknapbeurt van de Sebastiaansbrug noodzakelijk acht. (foto: Jesper Neeleman)
Eén van de drie scheuren, waardoor het college in 2006 een opknapbeurt van de Sebastiaansbrug noodzakelijk acht. (foto: Jesper Neeleman)

Tien jaar discussie, 3,2 miljoen euro, maar geen brug

Politiek

DELFT - Drie grote projecten hebben ervoor gezorgd dat het water Delft tot aan de lippen staat. Onderzoek leidde deze maand tot drie rapporten vol bevindingen. Wij ploeterden ons door die documenten heen. Deze week deel 1: de Sebastiaansbrug.

Een halve pagina is te kort om alle gemaakte fouten en blunders te benoemen en beschrijven. Onderzoeksbureau Policy Research Company had er zestig pagina's voor nodig. De Sebastiaansbrug had in 2007 klaar voor de toekomst moeten zijn. Dat wordt op z'n vroegst 2019. Tijdsdruk is één van de oorzaken voor de vertraging. Delft wilde dat de brug gereed was vóórdat de aanleg van de spoortunnel begon. De tweede aanbesteding mislukte vanwege tijdsdruk. 'Dit was niet gebeurd indien de wethouder vervoer (Anne Koning, red.) het ambtelijk advies had opgevolgd', lezen we. Dus lezen we in de vierde vaststelling dat de 'samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen de gemeente niet optimaal liep'.

Niet alleen in kamp Delft was onenigheid. Gebrek aan samenwerking kenmerkt het hele proces rond de brug die er maar niet kwam, maar waarvoor tot nu toe wel al 3,2 miljoen euro is uitgegeven. De drie betrokken partijen hadden verschillende belangen. Delft wilde zo snel mogelijk een nieuwe burg. Het Stadsgewest Haaglanden spaarde, elk jaar dat de brug er niet was, juist geld uit. Ook Provincie Zuid-Holland bleek niet zo'n haast te hebben. De provincie kwam bovendien vier keren haar afspraken niet na, stelden de onderzoekers vast. De kwaliteit van het projectmanagement van de provincie was 'onvoldoende', maar de provincie verving haar projectleider niet. Delft wel. Dus, wordt vastgesteld, dat de verhoudingen tussen gemeente en provincie 'niet optimaal' waren. Dat lijkt zacht uitgedrukt. 'Over en weer zat veel onbegrip'.


Verder wordt geconstateerd dat de raad z'n kaderstellende en controlerende rol heeft ingevuld door vragen en moties in te dienen. Raadsleden hebben 'actief' kritische vragen gesteld. Het heeft helaas weinig geholpen... Verder werd veel gebakkeleid over twee soorten bruggen: een basculebrug en een tafelbrug. Niet zelden waren de kosten een argument. Nu blijkt dat de beschikbare informatie te beperkt was om te kunnen weten wat de goedkoopste optie is. Alleen werd die informatie niet met de raad gedeeld.

Maar er ging meer mis, lezen we in het feitenrelaas. Al in 2007 kwamen nieuwe, onvoorziene, technische complicaties aan het licht. In 2008 blijkt het project duurder uit te vallen dan verwacht. In 2009 wordt de aanbesteding gestaakt omdat maar één partij voldeed aan de selectiecriteria. In 2010 zijn er dan wel vijf gegadigden. Alleen krijgen zij contractstukken waarin niet het 'huidige referentieontwerp' is gebruikt. Dat is 'tamelijk schokkend'. De aanbesteding wordt weer gestaakt. Later dat jaar blijkt het plan 'vermoedelijk onmogelijk vergunbaar' en wordt ook nog eens verontreiniging in de bodem aangetroffen. In 2011 zijn de drie betrokken partijen het unaniem oneens over het type te bouwen brug. In 2012 gaat weinig mis, maar in 2013 wordt - voor iedereen die dacht dat het wel weer goed ging - een kostenoverschrijding van 5 miljoen geconstateerd. De provincie laat weten geen euro extra te willen betalen. Het gesteggel over die meerkosten houdt voorlopig niet op. Zuid-Holland doet uiteindelijk een slokje water bij de wijn. Delft zal 90 procent van de 'eventuele overschrijding' van het budget voor haar rekening nemen. Wel draagt de provincie het volledige risico tijdens de uitvoering en is het verantwoordelijk voor een tijdige oplevering van de brug.

Na dit alles, in november 2014 wordt dan ook een messcherpe conclusie getrokken: 'Vast staat echter dat, onafhankelijk van de te kiezen herstelroute, de vertraging die het project oploopt aanzienlijk zal zijn.'