Auto's rijden over de nieuwe A4. 'En daar was het om begonnen', schrijft Henk de Vries. Soms staan de wagens overigens helemaal stil, zoals afgelopen dinsdagmiddag.
Auto's rijden over de nieuwe A4. 'En daar was het om begonnen', schrijft Henk de Vries. Soms staan de wagens overigens helemaal stil, zoals afgelopen dinsdagmiddag.

'Rijkswaterstaat heeft tijd gekocht'

Politiek

DELFT – Auto's rijden inmiddels in beide richtingen over de nieuwe A4 tussen Delft en Schiedam. Daarmee is één 'probleem' opgelost, maar 'we' hebben er ook zorgen bij. Dr. Ir. en betrokken burger Henk de Vries schreef er een opiniestuk over.

Door: Henk de Vries

Na een vergunning van het Hoogheemraadschap van Delfland voor het permanent onttrekken van grote hoeveelheden grondwater heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu besloten de A4 tussen Delft en de Beneluxtunnel open te stellen voor verkeer. Het cruciale issue was dat onverwacht veel water moet worden weggepompt. Bij de eerst gekozen oplossing werd dat afgevoerd naar de Nieuw Waterweg, maar dat veroorzaakt bodemdaling.
De nieuwe oplossing is dat het meeste water teruggevoerd wordt naar de bodem, tientallen meters diep. Inmiddels is de technische documentatie vrijgegeven waarop het Hoogheemraadschap haar beslissing heeft gebaseerd. Interessant is wat daar in staat, maar ook welke informatie ontbreekt. Er blijkt dat gekozen is voor een oplossing met veel risico's.
De honderden pagina's met kaarten en berekeningen moeten indruk hebben gemaakt op de bestuurders van het Hoogheemraadschap. Echter: per saldo blijft aanvoer van (zout) grondwater bestaan en er is geen rekening gehouden met de autonome bodemdaling, de extra bodemdaling door de voorgenomen aardgaswinning en de stijging van de zeespiegel. Hierdoor zal steeds meer water moeten worden weggepompt, wat ook weer nieuw water aantrekt, waardoor een zichzelf versterkend effect ontstaat. Deze dynamiek ontbreekt in de rapportage.
De rapportage geeft ook geen afdoend antwoord op de vraag of er geen verzilting van het oppervlaktewater zal optreden. Een ander issue is het gevaar van dichtslibben van het retoursysteem door de combinatie van ijzer en zuurstof in het retourwater. Deze kans wordt verkleind – dus niet weggenomen – door in een zuiveringsinstallatie eerst het ijzer te verwijderen. Bovendien moeten de infiltratieputten vaak worden schoongemaakt: eens per twee maanden. Om de onderzijde van de inlaat heen wordt grind aangebracht – of er op termijn geen gevaar is voor uitspoelen van zand en vervolgens verzakkingen is niet onderzocht. Druksensoren en schuifafsluiters regelen de hoeveelheid water per buis, maar dit is kwetsbare techniek. Blijft dit 10, 20 of 100 jaar functioneren? Tot in lengte van jaren moet ook worden gemonitord of geen ongewenste effecten optreden. De Gemeente Midden-Delfland stelt vragen over de toekomstvastheid van de gekozen maatregelen en krijgt alleen de verzekering dat de wanden en het gebruikte folie 100 jaar meegaan. Op een andere plek laat de rapportage echter zien dat de levensduur van onderdelen van het systeem slechts 20 jaar is. Er blijft dus tot in lengte van jaren veel en kostbaar werk voor Rijkswaterstaat en wie garandeert dat zij dit 100 jaar lang goed blijft doen? De geschiedenis leert dat er perioden zijn waarin er achterstallig onderhoud is van wegen of dijken…
De documentatie geeft ook een overzicht van de verschillende varianten die zijn overwogen om het waterprobleem op te lossen. Daaruit blijkt dat slechts één variant echt effectief en duurzaam is: die met een waterdichte betonnen vloer. Dat kostte meer tijd en was duurder en kennelijk is daarom niet voor deze variant gekozen. Inmiddels zou het nog duurder zijn omdat het wegdek weer zou moeten worden verwijderd. Het overzicht geeft ook aan dat de nu gekozen oplossing wordt getypeerd als complex en zeer slecht scoort op snelheid van realisatie en risico.
Ondertussen rijden de auto's al en daar was het om begonnen – realisatie van de weg stond immers in het Regeerakkoord van ons Kabinet. De nadelen laten zich niet meteen in volle omvang zien, dus Rijkwaterstaat heeft tijd gekocht en het Hoogheemraadschap heeft zich voor z'n karretje laten spannen.